لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 16
اعلام :
مشخصات امام سوم :حضرت اباعبدا... الحسین
نام : حسین
لقب معروف : سید الشهداء
کنیه : اباعبدا...
پدر و مادر : امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س)
وقت و محل تولد : سوم شعبان سال 4 هجرت در مدینه
وقت و محل شهادت : روز عاشورای سال 61 هـ . ق در کربلا و در سن 57 سالگی
مرقد شریف : کربلا ، واقع در کشور عراق
دوران زندگی در چهار بخش :
1- عصر رسول رخدا (حدود 7 سال)
2- دوران ملازمت با پدر (حدود 20 سال)
3- دوران ملازم تبا برادرش امام حسن (ع) (حدود 10 سال)
4- مدت امامت (حدود 10 سال)
رهرو عشق
باز در خاطره ها ، یاد توا ی رهرو عشق
شعلة سرکش آزاد گس افروخته است
یک جهان بر تو و بر همت و مردانگیت
از سر شوق و طلب دیدة جان دوخته است
رسم آزادی و پیکار حقیقت جوئی
همه جا صفحة تابندة آئین تو بود
آنچه بر ملت اسلام ، حیاتی بخشید
جنبش عاطفه و نهضت خونین تو بود
تا ز خون تو ، جهانی شود از بند آزاد
بر سر ایدة انسانی خود جان دادی
در ره کعبة حق جوئی و مردی و شرف
آفرین بر تو که هفتاد و دو قربان دادی
رهرو کعبه عشقی و در آفاق وجود
با پر شوق ، سوی دوست بر آری پرواز
یکه تاز ملکوتی ، که به صحرای ازل
روی از خواستة عشق نتابیدی باز
جان به قربان توا ی رهبر آزادی و عشق
که روانت سر تسلیم نیآورد فرود
زان فداکاری مردانه و جانبازی پاک
جاودان بر تو و بر عشق و وفای تو درود
م – سرشک
بسمه تعالی
مقدمه
سرآغاز هر دگرگونی و انقلابی در اجتماع یا در تاریخ و هم چنین در ادبیات همواره از کارهای بزرگ و تحولات اساسی و زیربنائی سرچشمه می گیرد .
چه کاری و چه تحولی از رویداد روز دهم عاشورای سال شصت و یک هجری در طول تاریخ بشریت مهم تر و عظیم تر می باشد ؟ کاری که حسین (ع) کرد و جانبازی و ایثاری که او در راه ایمان و عقید هراستین خود به خداوند نشان داد تا اسلام و قرآن جاوید بماند ، همتا و مانندی در تاریخ بشریت ندارد .
در فراز و نشیب های تاریخ جوامع بشری چه بسا اشخاص که در راه خدا و در راه ایمان و عقیده خود کشته شدند و چه بسا افرادی که با میل و رغبت برای حفظ اصول انسانیت و آئین پاک زندگی ، از لذات مادی و دنیوی چشم پوشیدند و پرهیز کاری و ایمان و رهروی در طریق حق را بر خوشیهای زودگذر زندگی ترجیح دادند ولی هیچ کدام حسین بن علی (ع) نشدند .
اثرات قیام حسینی در شعر عرب و فارسی
از فردای فاجعة عاشورای حسینی انقلاب و دگرگونیهای عظیمی در مردم و جامعه و درد دلها و در افکار ،در اعمال و گفتار آغاز گردید . جامعه ای که در حالت آرامشی قبل از طوفان بسر می برد ، به ندای حق طلبی و حقیقت گوئی بزرگ مرد آزادی و حریت جواب مثبت داد و حماسه عاشورا چون مشعلی فروزان آتش بی پایان بر هستی ستمگران و ظالمان کاخ نشین زد .
بطوریکه نهضت و قیامی در اجتماع بر علیه ستمگران آن واقعه و بر علیه هر ستمگری بوجود آمد که در فاصله ای بس کوتاه مسببان و عاملان آن به شدیدترین صورت ممکن ، به مجازات اعمال خود رسیدند .
از آن مهم تر اثری بود که این حماسه و انقلاب در دگرگونی ادب و شعر فارسی و عربی باقی گذاشت که می توان آن را مبداء و سرآغاز رستاخیزی در ادبیات ایران و عرب دانست.
بنابراین امام حسین (ع) شعار انقلاب بر علیه ظلم و ستم گردید و شعرای انقلابی بزرگی همچون کمیت اسدی ، دعبل خزاعی ، ابوفراس حمدانی و ... ظهور کردند که با اشعار انقلابی و تکان دهندة خود ، موجبات از هم گسیختگی و زبونی دستگاههای خلافت بنا حق بنی امیه و بنی عباس را فراهم آوردند .
بطوریکه بیان رسا و دلیرانه و انقلابی این گویندگان بزرگ از هر چیزی برای حکمرانان ستمگر و ظالم زمان غیر قابل تحمل تر بود و این امر تا جائی ادامه یافت که بردن نام حسین (ع) و یاد او ، از طرف حکومت وقت ممنوع اعلام گردید و جرم بزرگ محسوب می شد .
در ایران نیز شعرا و گویندگان زبان فارسی از دیرباز به مدح و منقبت رسول اکرم و ائمه اطهار (ع) و بویژه بیان حماسه کربلای حسینی مبادرت ورزیده و آثار ارزنده و دلنشینی از خود بر جای گذاشته اند .
شعر در دوران صفویه
سرآغاز دگرگونی در روند معمول مراثی و مناقب ائمه اطهار و اهل بیت (ع) در دوره حکومت صفویه پایه گذاری شد .
در دوران حکومت صفویه تشیع مذهب رسمی ایران قرار گرفت و نظم و نثر مذهبی ترقی بسیاری کرد . چون فرمانروایان این سلسله که نسبت خود را به امام موسی