لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 14
تدارکات-روش قدیمی
روش های قدیمی تدارکات در صنعت خودرو همچنان در این صنعت وسایر صنایع بکار می رود بنا بر این مهندسان،محققان ومتخصصان فنی در سازمانهایی فعالیت می کنند که به کاربرد این روشها ادامه می دهند و ممکن است مطالب این فصل برای آنها از این جهت مفید باشد که تصمیم گیری برای خرید در صنایع مهندسی به سه معیار زیر بستگی دارد.
هزینه
کیفیت
کارایی تحویل
در بسیاری از صنایع اخیراً معلوم شده است که مدیریت کیفیت توسط تامین کنندگان بر توانایی آنها بر کاهش هزینه ها وتحویل به موقع موثر است.در برخی از صنایع نیز همچنان این باور وجود دارد که با انجام بازرسی می توان کیفیت را تضمین کرد. مدیریت کیفیت را در فصل 4 بررسی کردیم ودر این بخش به روش قدیمی تصمیم گیری در خصوص تامین منابع برای قطعات وماشین آلات و تجهیزات را نشان می دهد.تفکیک مسئولیت ما میان ادارات خرید،مهندسی وکیفیت موجب ایجاد گرایشات وتمایلات "بخشی" وصرف زمان زیاد برای تشخیص بخشهای مقصر به هنگام بروز خطا می شود.
به عنوان مثال وقتی طراحان نخواهند توافق نامه های توسعه با تامین کنندگانی منعقد کنند که از نظر خریداران،عملکرد یا قیمت یا سابقه خوبی ندارد تعارض اتفاق می افتد.
کنترل کیفیت با صدور مشخصات دقیق وانجام آزمایشات وآزمونهای گسترده انجام می شد .تامین کنندگان در مرحله ارائه پیشنهاد به ندرت دشواریهای دستیابی به مشخصات را می پذیرند بنابراین مهمترین معیار قیمت خواهد بود که سیستم های کنترل هزینه طراحی نیز این حالت را تشدید می کند.این سیستم ها عملکردی مشابه سیستم کنترل هزینه خرید داشته و امکان مدیریت فرایند تحلیل هزینه را فراهم می کند.بدین ترتیب که تلاش میشود20%بخش های کلیدی که مسئول80% از هزینه تولید هستند شناسایی شده وبر این اساس حاشیه سود،هزینه تحقیقات وتوسعه وسایرسربارها تعیین می شود.با طراحی این مدل امکان تخمین تاثیر تغییرات طراحی، پرداخت پاداش ،افزایش هزینه مواد اولیه،تغییر هزینه انرژی، نوسان نرخ ارز و غیره فراهم می شود .از این سیستم ها می توان برای کارایی هزینه در خصوص یک طراح یا خریدار یا گروهی از آنها استفاده کرد. همچنین می توان برای کارایی هزینه های کل تولید را تخمین زده واهدافی برای کاهش هزینه ها تعیین کرد برآورد هزینه خرید توسط خریداران برای ارزیابی پیشنهاد هر تامین کننده و تشخیص فرصت های مذاکره به کار برده می شود. وقتی یک پیشنهاد وجود دارد مثلاً در شرایطی که یک تامین کننده در یک قرار داد طراحی مشارکت می کند،احتمال دارد که برآورد هزینه تنها معیار تعیین صحت وقابلیت اجرای پیشنهاد باشد . این اطلاعات را می توان برای کاهش هزینه از طریق تحلیل ارزش ها وتشخیص روشهای بهتر ، مواد جای گزین ، منابع جدید و غیره به کار برد .به شکل 21-10 توجه کنید . فرآیند تدارکات در شرکتهایی که عملکرد و مدیریت بهتری دارند براساس مشارکت تامین کنندگان بالقوه ای است که براساس توافق میان کاربران ، طراحان وخریداران انتخاب می شوند . اما در بسیاری از سازمانها و کمیته هایی توسط طراحان یا کاربران ، و در بدترین حالت صرفا توسط رئیس – تعیین شده واز خریدار انتظار می رود که با آنها مذاکره نماید . ترتیب اقدامات دراین فرآیند تدارکات به صورت زیر است. با توجه به سیاست گذاری ها یا مطالعات قبلی، درمورد خرید یا ساخت قطعات تصمیم گیری می شود . اطلاعات مربوط به خرید قطعات به اداره خرید اعلام شده و ازتامین کنندگان بالقوه استعلام یا " درخواست پیشنهاد قیمت " صورت می گیرد . پیشنهادات ارسالی بررسی با بهترین پیشنهاد انتخاب و سفارش برای تامین کننده برگزیده ارسال می شود.
اطلاعات مربوط به ساخت قطعات به قسمت مهندسی تولید ارسال و مشخصات و تعداد مربوطه تعیین می شود . در صورت نیاز به تجهیزات یا ابزار خاص ، درخواست خرید (PIR) به اداره خرید ارسال می شود که فرآیند فوق الذکر خواهد پیمود . البته برای تجهیزات یک حلقه اضافی نیز وجود دارد که بازبینی پیشنهادات توسط مهندسان و خریداران بوده و امکان ارزیابی توازن قیمت وکارایی را فراهم می کند . خرید یا احداث زیر ساختهای مهم از طریق فرآیند مشابه خرید تجهیزات انجام می شود در فرایند قدیمی تدارکات معمولا به هنگام انتخاب منبع ،قیمت خرید پیشنهاد شده را از نظر می گیرند. در اغلب موارد تفاوت میان قیمت وهزینه دور عمر – شامل هزینه های عملیاتی ، نگهداری وتعمیرات و اسقاط ( فصل 15) به حساب آورده نمی شود . این تفاوت ممکن است به قدری زیاد باشد که عدم توجه درآن موجب ناکارآمد شدن یک تصمیم گیری شود این مسئله در مورد خرید تجهیزات دفتری نیز صادق است به عنوان مثال قیمت یک چاپگر لیزری ممکن است فقط 10 درصد هزنیه هر صفحه پرینت طی عمر سه ساله یک پرینتر باشد فرآیندهای مذکور براساس روش های صنایع تولید کننده هستند اما صنعت ساختمان نیز مشابه است.یک مشاور میان کاربر و سازنده نقش مشابهی در خصوص تعیین مشخصات دقیق داردکه لیستی از تامین کنندگان مناسب و پیشنهادات رقابتی ،تهیه کرده و با تحلیل اطلاعات ، کمترین پیشنهاد با رعایت مشخصات و زمان را انتخاب می کند . در مرحله بعد از همین مشخصات برای کنترل اثر تغییرات روی زمان و هزینه استفاده می شود ( فصول 17 و 19 را ببینید) در فرآیند قدیمی تدارکات تولید ، شرایط گسترده ای توسط خریدار به همراه مشخصات دقیق اعمال می شود تا منافع خریداران حفظ شود . در حالی که فعالیت اندکی برای محافظت از منافع فروشندگان انجام میشود گراهام و سانو در کتاب فراتر از مذاکرات به تقابل میان قرار دادهای غربی – که ممکن است برای تعریف حقوق خریدار و مسئولیت های تامین کننده حتی به 100 صفحه بالغ