لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 29
دانشکده علوم اداری
عنوان درس
نظریه های سیستمی
موضوع
نظام ارزیابی عملکرد
نیروی انسانی در سازمان
استاد
جناب آقای دکتر انواری رستمی
به کوشش
ابراهیم تقی زاده
ebi59ir@yahoo.com
فهرست مطالب
مقدمه 4
ضرورت و اهمیت ارزیابی عملکرد در تعالیم اسلامی 4
تعریف ارزیابی عملکرد 4
هدفهای ارزیابی عملکرد 5
فواید ارزیابی کارکنان 6
کارکردهای ارزیابی 7
ویژگیهای نظام ارزیابی اثربخش 8
فرآیند ارزیابی عملکرد 10
مراحل اجرای ارزیابی 10
نظریه های ارزیابی 12
نگاهی نوین به ارزیابی 12
اهمیت تدوین شاخصها در سیستم ارزیابی 15
شاخصهای سازمانی 17
روشهای ارزیابی 18
منابع ارزیابی عملکرد 20
محدودیتهای ارزیابی 21
ضرورت ارزیابی 23
ارزیابی عملکرد در عمل 24
نتیجهگیری 26
فهرست منابع و مآخذ 29
مقدمه
مردم بدون اینکه خود متوجه باشند، به طور مداوم به ارزشیابی امور مشغول هستند. آنها در مورد پدیده های اطراف خود اظهار نظر و داوری می کنند. به عنوان مثال: چه کارمند وقت شناسی؟ چه بازیکن ماهری؟ البته اینگونه ارزیابی ها بر اساس اطلاعات محدود صورت می گیرد.
مدیران برای تحقق اهداف سازمانی باید ارزیابی دقیق تر و کاملتری از کار خویش و عملکرد کارکنان به عمل آورند.
ضرورت و اهمیت ارزیابی عملکرد در تعالیم اسلامی
1.سوره ملک آیه 3:
خدایی که مرگ و زندگانی را آفرید که شما بندگان را بیازماید تا کدام نیکوکارتر و خلوص اعمال بیشتر است و او مقتدر و آمرزنده گناه بندگان است.
2.فرازی از نامه حضرت علی (ع) به مالک اشتر:
نباید نیکوکار و بدکار نزد تو به یک پایه باشند که آن، نیکوکاران را از نیکی کردن بی رغبت می سازد و بدکاران را به بدی کردن وادارد، هر یک از ایشان را به آنچه گزیده، جزا ده.
تعریف ارزیابی عملکرد(1)
به منظور درک صحیح هر پدیده یا موضوع، لازم است آن پدیده تعریف و برداشت و فهم مشترک حاصل شود. موضوع ارزیابی عملکرد از این قاعده مستثنی نیست. در ادامه تعاریف رایج از نظر برخی صاحبنظران این رشته مطرح و در نهایت تعریف مورد نظر ارائه خواهد شد.
ارزیابی عملکرد، فرایندی است که به وسیله آن کار کارکنان در فواصل معین و به طور رسمی مورد بررسی و سنجش قرار میگیرد. محقق دیگر ارزیابی عملکرد را به عنوان مرور و توصیف نظاممند عملکرد فرد در شغل مورد نظر تعریف میکند. از نظر وردر و دیوس ارزیابی عملکرد فرایندی است که عملکرد شاغل با آن اندازهگیری میشود و هنگامی که درست انجام شود کارکنان، سرپرستان، مدیران و در نهایت سازمان از آن بهرهمند خواهد شد. کاسیو ارزیابی عملکرد را توصیف نظامدار نقاط قوت و ضعف عملکرد فرد یا گروه در رابطه با اجرای وظایف محوله تعریف می کند. واژه فرایند در تعاریف بالا بر مجموعهای از اقدامات با ترتیب و