لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 21
سیستم کنترل انتشار تبخیر
تقریباً 20% از کل هیدروکربن هایی که از اتومبیل متصاعد می گردند از منابع تبخیر ناشی میشود.
سیستم کنترل انتشار تبخیر (EVAP) به گونه ای طراحی شده تا بخارهای سوخت را که به طور نرمال در سیستم سوخت ایجاد شده ذخیره و دفع کند. سیستم EVAP این بخارها را به چند راهه مکش تحویل می دهد تا همراه با ترکیب طبیعی هوا و سوخت سوزانده شود. این بار سوخت نیز حین دورة های عملیات حلقه بسته اضافه میشود در حالی که تجهیزات مازاد را میتوان بوسیله سیستم کنترل سوخت حلقة بسته اداره کرد. عملیات ناقص سیستم EVAP می تواند مشکلات کنترلی حادی به وجود بیاورد مثل عدم موفقیت در آزمایش Two speed یا آزمایش پاکسازی و یا فشار تبخیری پیشرفته 88/1.
سیستم EVAP دقیقاً طراحی میشود تا فشارهای ثابت مخزن سوخت را بدون اینکه اجازه دهد بخارهای سوخت وارد اتمسفر شوند، نگه دارد. بخار سوخت معمولاً در نتیجه تبخیر در مخزن سوخت بوجود می آید. سپس وقتی فشارهای مخزن سوخت بیشتر میشود، وارد محفظة زغال چوب می شود. وقتی شرایط عملیات میتواند افزوده های بیشتری را تحمل کنند، این بخارهای سوختی وارد چند راهة مکش میشوند و به ترکیب هوا – سوخت ورودی اضافه میشوند.
در ماشین های تویوتا از دو نوع مختلف از سیستم های کنترل انتشار تبخیر استفاده میشود. سیستم های EVAP کنترل شده غیر EMC: تنها از وسایل مکانیکی برای جمع آوری و پاکسازی بخارهای سوخت ذخیره استفاده میکند. به طور کلی این سیستم ها از یک دریچة مکشی پاکسازی و یک سوپاپ ترمومکشی (TVV) برای جلوگیری از عملیات موتور سرد استفاده می کنند.
سیستم EVAP کنترل شدة غیر ECM
معمولاً سیستم های کنترل شدة EVP غیر ECM از مؤلفه های زیر استفاده میکنند:
مخزن سوخت
کلاهک مخزن سوخت (با سوپاپ اطمینان مکش)
محفظه زغال چوب (با سوپاپ های کنترل فشار و مکش)
سوپاپ ترمومکش (TVV)
دریچة مکش پاکسازی
سیستم های کنترل شده EVP
از یک منبع پاکسازی مکشی چند راهه همراه با یک سوپاپ کلیدی مکشی و چرخه ای (VSV) استفاده می کنند. این نوع سیستم EVP توانایی فراهم آوردن کنترل دقیقتری از حجم جریان تصفیه شده و جلوگیری از عملیات را دارد.
عملیات سیستم EVP
در برخی شرایط مخزن سوخت تحت فشار کمی عمل می کند تا امکان خلاء زایی پمپ را بدلیل تبخیر سوخت کاهش دهد. بر اثر بازگشت سوخت استفاده نشده به مخزن فشار ایجاد می شود که با سوپاپ اطمینان #2 در محفظه زغال چوب و سوپاپ کنترل در سرپوش مخزن سوخت حفظ می شود.
تحت شرایط دیگر نیز سوخت که از مخزن بیرون کشیده می شود، در مخزن مکش ایجاد میشود. این امر به دلیل فشار جوی که از طریق سوپاپ کنترل #3 در محفظة زغال چوب یا سوپاپ کنترل سرپوش محفظه سوخت، وارد محفظه میشود، ممانعت می گردد. سیستم EVAP به گونه ای طراحی میشود تا ماکزیمم مکش و فشار در مخزن سوخت را محدود کند.
وقتی موتور در حال کار است، بخارهای ذخیره شدة سوخت از محفظه، تصفیه میشوند، در حالی که دمای مادة خنک کننده نیز بالاتر از حد معمول (معمولاً حدود F1290) است. بخارهای سوخت نیز از یک منطقه فشار بالا در محفظه جریان می یابند و از سوپاپ کنترل در محفظه #1 و سوپاپ ترمومکشی (TVV) عبور می کنند و وارد منطقه ای در بدنة دریچة کنترل می شوند. فشار جوی نیز از طریق یک فیلتر در انتهای محفظه وارد آن می گردند. این امر اطمینان ایجاد می کند که جریان هوای تصفیه شده، در حالی که مکش تصفیه ای در محفظه بکار گرفته می شود، حفظ میشود. در حالی که دمای عامل خنک کننده زیر نقطه معمول می رود (معمولاً زیر F950) ، TVV از پاکسازی در سوپاپ اطمینان #1 که با ایجاد سیگنال مکش ایجاد می شود، جلوگیری می کند.
عملیات سیستم EVAP کنترل کنندة ECM
همانطور که در آوالون 95 برای CA توضیح داده شد. این سیستم مشابه سیستم های کنترل شده غیر ECM است به جز یک سوپاپ کلیدی مکشیس کنترل شدة ECM که به جای سوپاپ ترمومکش (TVV) بکار میرود. معمولاً VSV بسته و کنترل شده است که موجب می گردد ECM بسرعت راه عبور VSV را باز و بسته کند تا منجر به کنترل متغیر و دقیق حجم جریان تصفیه شده شوند و از عملیات جلوگیری کنند. از آنجا که این سیستم از یک دریچة پاکسازی مکش چند راهه استفاده می کند، در نتیجه اگر شرایط موجود بتوانند افزودگی آن را تحمل کنند، منجر به جریان اندک پاکسازی شده در حالت بدون بار می شوند. ECM از سرعت موتور، حجم هوای ورودی، دمای عامل خنک کننده و اطلاعات