فهرست:
مقدمه
معلمان کارآمد
انواع رویکردهای روانشناسی
تعریف رویکردها
شاخه هایی از علوم از جمله روانشناسی :کاربردی و بنیادی
پرورش
آموزش
طرح هفت مرحله ای هدف گزینه ای
هدفهای دقیق آموزشی و تفاوت آنها
فرایند استفاده از هدفهای آموزشی
انواع هدفهای آموزشی و طبقه بندی آنها
رفتار ورودی
سبکهای یادگیری
سبکهای یادگیری شناختی
روانشناسی رشد
اصول روانشناسی رشد
عوامل ماثر در رشد
مقایسه نظریه های رشد
هیجان
اثارهیجان و عوامل ماثربر هیجان
طبقه بندی نظریه های یادگیری
انواع تقویت
تنیه و آثار جانبی آن
یادگیری مشاهده ای بندورا و مراحل آن
قوانین ویا اصول ادراکی در روانشناسی گشتالت
پیش سازمان دهنده ها
خبرپردازی
انواع حافظه
استفاده از نظریه خبرپردازی در آ؟موزش و یادگیری
انگیزش
نظریه نیازهای مازلو
فنون ایجاد انگیزش
عوامل تعیین کننده سطح انگیزش
آموزش
روشهای آموزش
روان شناسی پرورشی(تربیتی) شاخه ای از علم روان شناسی است که هدف آن کمک به پرورشکاران در امر پرورش است.
روانشناسی پرورشی یعنی کاربرد اصول و قوانین علم روان شناسی در امر پرورش.
رویکرد رفتاری
رویکرد رفتاری تنها به آن دسته از فعالیتهای برونی جاندار توجه دارد که قابل مشاهده و اندازه گیری باشند.
این نظر که تنها رفتار باید موضوع روانسناسی باشد اولین بار در نیمه اول قرن بیستم توسط واتسون عنوان شد.
پس از ایشان روانشناسان دیگری ازجمله اسکینر (روان شناسی محرک-پاسخ)این دیدگاه را توسعه دادند.
رویکرد شناختی
رویکرد شناختی با فرایندهایی مانند ادراک،به خاطر سپردن، استدلال،تصمیم گیری،حل مسئله، و نیز رابطه اینها با رفتار سروکار دارند.
این دیدگاه واکنشی در مقابل محدودیتهای دیدگاه رفتاری است.
در این دیدگاه بر اساس مقایسه ذهن انسان با کامپیوتر به نتایج جالبی رسیدند.
رویکرد روانکاوی
در رویکرد روانکاوی تاکید بر انگیزه های ناهشیار است که ریشه در تکانه های جنسی و پرخاشگرانه ی واپس رانده دارد.
همزمان با رشد رفتارگرایی در آمریکا، فروید روانکاوی را در اوایل قرن بیستم در اروپا پایه گذاری کرد.
فرض بنیادی در این نظریه این است که بخش عمده رفتار،ریشه در فرایندهای ناهشیار دارد.