دانشکده

دانلود فایل ها و تحقیقات دانشگاهی ,جزوات آموزشی

دانشکده

دانلود فایل ها و تحقیقات دانشگاهی ,جزوات آموزشی

مقاله درباره جعبه دنده نیمه سنکرونیزه چهار دنده

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 28

 

جعبه دنده نیمه سنکرونیزه چهار دنده

این جعبه دنده نیز شامل چهار محور و اجزای زیر است:

1- محور ورودی 2- دنده محرک 3- مجموعه سنکرونیزه دنده سه 4- کشوئی تعویض دنده دو وسه 5- مجموعه سنکرونیزور دنده دو 6- دنده دوی رو 7- دنده یک رو و دنده عقب رو 8- محور اصلی 9- دنده هرزگرد عقب 10- محور همیشه گرد 11-محور دنده های زیر 12- دنده عقب زیر 13- دنده یک زیر 14- دنده دوی زیر 15- دنده محرک محور زیر

شکل 1- حالت خلاص

حالت دنده یک گیربکس نیمه سنکرونیزه

دراین حالت دنده یک رو به طرف چپ حرکت نموده و با دنده یک زیر بطور کشوئی درگیر می‎شود. نوع دنده های یک رو و یک زیر از نوع مستقیم بوده و خصوصیات دنده کشوئی را دارند. دراین حالت مسیر حرکت نیرو مانند شکل 2 می باشد، مسیر قدرت عبارتست از: محور ورودی دنده محرک محور ورودی دنده محرک محور زیر محور همیشه گرد دنده یک زیر دنده یک رو و محور اصلی

شکل 2- دنده یک

حالت دنده دو در جعبه دنده نیمه سنکرونیزه

به وسیله کشوئی تعویض دنده، سنکرونیزور دنده دو، بطرف دنده دوی رو حرکت نموده و دنده دو را که با محور هرز می چرخد، با محور یکپارچه می‎کند.

در این وضعیت مسیر حرکت نیرو مطابق شکل 3 چنین است:

محور ورودی دنده محرک ورودی

دنده متحرک محور زیر محور همیشه گرد

دنده دو زیر دنده دوی رو محور اصلی

شکل 3- دنده دو

حالت دنده سه جعبه دنده نیمه سنکرونیزه

بوسیله کشوئی تعویض دنده، سنکرونیزور دنده سه بطرف محور ورودی حرکت لغزشی نموده و دو محور اصلی ورودی را با هم یکپارچه می‎کند. در این حالت مسیر حرکت نیرو مطابق شکل ب4 عبارتست از :

محورورودی پوسته تعویض دنده محور خروجی

شکل 4- دنده سه

حالت دنده معکوس در جعبه دنده نیمه سنکرونیزه

دراین حالت دنده یک به طرف راست حرکت نموده و با دنده هرزگرد عقب که با دنده عقب- زیرگیر است درگیر می‎شود و مسیر انتقال نیرو و جهت چرخش محور خروجی مطابق شکل 5 چنین است: محور ورودی دنده محرک محور ورودی دنده محرک محور زیر محور همیشه گرد دنده عقب زیر هرزگرد دنده یک رو محور اصلی

شکل 5- دنده معکوس

تعویض دنده چگونه انجام می‎شود

دنده های کشوئی دارای دندانه های مستقیم بوده و روی محور اتصال هزارخاری دارند. با این طرح چرخ دنده محرک در طول محور حرکت طولی نموده و با چرخ دنده محرک که روی محور دیگری قرار دارد درگیر می‎شود. چرخ دنده های مورب روی محورشان حرکت آزاد دارند. در اینگونه جعبه دنده ها، دو چرخ دنده مورب همیشه با هم درگیر هستند و امکان جدا شدن برایشان وجود ندارد. برای انتقال نیرو باید چرخ دنده مورب هرز، نسبت به محور خود یکپارچه شود و برای یکپارچه نمودن از کشوئی تعویض دنده کمک گرفته می‎شود. کشوئی ها بوسیله ماهک در طول محو راصلی حرکت طولی انجام داده وبا محور اتصال هزار خاری دارند. بنابراین سرعت نسبی بین محور اصلی و کشوئی صفر بوده و فقط حرکت جابجائی درطول محور برای کشوئی ها وجود دارد.

انواع سیستم های کشوئی و نحوه درگیری دنده ها

از آنجا که چرخ دنده های مورب بوسیله کشوئی ها در روی محور اصلی ثابت می شوند، ساختمان کشوئی ها متفاوت بوده و نحوه عمل هر یک نوع درگیری را معین می‎کند. ذیلا چند نوع سیستم کشوئی درگیر شونده را بررسی می کنیم:

1- سیستم درگیر شونده چنگکی: در کنار چرخ دنده های مورب و در سمت کشوئی ها چنگکهایی وجود دارد که



خرید و دانلود مقاله درباره جعبه دنده نیمه سنکرونیزه چهار دنده


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.