لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 28
جعبه دنده نیمه سنکرونیزه چهار دنده
این جعبه دنده نیز شامل چهار محور و اجزای زیر است:
1- محور ورودی 2- دنده محرک 3- مجموعه سنکرونیزه دنده سه 4- کشوئی تعویض دنده دو وسه 5- مجموعه سنکرونیزور دنده دو 6- دنده دوی رو 7- دنده یک رو و دنده عقب رو 8- محور اصلی 9- دنده هرزگرد عقب 10- محور همیشه گرد 11-محور دنده های زیر 12- دنده عقب زیر 13- دنده یک زیر 14- دنده دوی زیر 15- دنده محرک محور زیر
شکل 1- حالت خلاص
حالت دنده یک گیربکس نیمه سنکرونیزه
دراین حالت دنده یک رو به طرف چپ حرکت نموده و با دنده یک زیر بطور کشوئی درگیر میشود. نوع دنده های یک رو و یک زیر از نوع مستقیم بوده و خصوصیات دنده کشوئی را دارند. دراین حالت مسیر حرکت نیرو مانند شکل 2 می باشد، مسیر قدرت عبارتست از: محور ورودی دنده محرک محور ورودی دنده محرک محور زیر محور همیشه گرد دنده یک زیر دنده یک رو و محور اصلی
شکل 2- دنده یک
حالت دنده دو در جعبه دنده نیمه سنکرونیزه
به وسیله کشوئی تعویض دنده، سنکرونیزور دنده دو، بطرف دنده دوی رو حرکت نموده و دنده دو را که با محور هرز می چرخد، با محور یکپارچه میکند.
در این وضعیت مسیر حرکت نیرو مطابق شکل 3 چنین است:
محور ورودی دنده محرک ورودی
دنده متحرک محور زیر محور همیشه گرد
دنده دو زیر دنده دوی رو محور اصلی
شکل 3- دنده دو
حالت دنده سه جعبه دنده نیمه سنکرونیزه
بوسیله کشوئی تعویض دنده، سنکرونیزور دنده سه بطرف محور ورودی حرکت لغزشی نموده و دو محور اصلی ورودی را با هم یکپارچه میکند. در این حالت مسیر حرکت نیرو مطابق شکل ب4 عبارتست از :
محورورودی پوسته تعویض دنده محور خروجی
شکل 4- دنده سه
حالت دنده معکوس در جعبه دنده نیمه سنکرونیزه
دراین حالت دنده یک به طرف راست حرکت نموده و با دنده هرزگرد عقب که با دنده عقب- زیرگیر است درگیر میشود و مسیر انتقال نیرو و جهت چرخش محور خروجی مطابق شکل 5 چنین است: محور ورودی دنده محرک محور ورودی دنده محرک محور زیر محور همیشه گرد دنده عقب زیر هرزگرد دنده یک رو محور اصلی
شکل 5- دنده معکوس
تعویض دنده چگونه انجام میشود
دنده های کشوئی دارای دندانه های مستقیم بوده و روی محور اتصال هزارخاری دارند. با این طرح چرخ دنده محرک در طول محور حرکت طولی نموده و با چرخ دنده محرک که روی محور دیگری قرار دارد درگیر میشود. چرخ دنده های مورب روی محورشان حرکت آزاد دارند. در اینگونه جعبه دنده ها، دو چرخ دنده مورب همیشه با هم درگیر هستند و امکان جدا شدن برایشان وجود ندارد. برای انتقال نیرو باید چرخ دنده مورب هرز، نسبت به محور خود یکپارچه شود و برای یکپارچه نمودن از کشوئی تعویض دنده کمک گرفته میشود. کشوئی ها بوسیله ماهک در طول محو راصلی حرکت طولی انجام داده وبا محور اتصال هزار خاری دارند. بنابراین سرعت نسبی بین محور اصلی و کشوئی صفر بوده و فقط حرکت جابجائی درطول محور برای کشوئی ها وجود دارد.
انواع سیستم های کشوئی و نحوه درگیری دنده ها
از آنجا که چرخ دنده های مورب بوسیله کشوئی ها در روی محور اصلی ثابت می شوند، ساختمان کشوئی ها متفاوت بوده و نحوه عمل هر یک نوع درگیری را معین میکند. ذیلا چند نوع سیستم کشوئی درگیر شونده را بررسی می کنیم:
1- سیستم درگیر شونده چنگکی: در کنار چرخ دنده های مورب و در سمت کشوئی ها چنگکهایی وجود دارد که