لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : .doc ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 19 صفحه
قسمتی از متن .doc :
روانشناسیورزشی
تأثیرات ورزش بر اضطراب
چکیده
تحقیق حاضر به بررسی فواید ورزش در کاهش اضطراب دانشجویان میپردازد.در این تحقیق 311دانشجو از 7دانشکده مختلف دانشگاه اسلوک کونیا مورد بررسی قرار گرفتند. پرسشنامه ی spielbergerدر ارتباط با اضطراب((STAI بین دانشجویان توزیع گردید. 60 نفر اول که بالاترین میزان اضطراب را داشتند، مشخص گردیدند. نیمی از آنها(30 نفر) به فعالیت ورزشی پرداختند، درحالیکه نیمی دیگر بعنوان گروه کنترل تعیین شدند.هردو گروه پیش،میان و پس آزمون را انجام دادند.که نتایج آن توسط ANOVA تخمین زده شد. و معلوم گردید دانشجویان دختر در مقایسه با دانشجویان پسر سطح اضطراب بالاتری دارند. همچنین با شرکت در فعالیت ورزشی و فیزیکی سطح اضطراب در هر دو جنس کاهش می یابد.
با توجه به گروه های سنی، در ابتدا سطح اضطراب مشابهی دیده شد و بنظر میرسد فعالیت های ورزشی همراه با کاهش اضطراب در تمام گروه های سنی باشد. این کاهش در گروه سنی 19-20 سال بیشترین بود.
رشته ی تحصیلی نقش مهمی را درکاهش اضطراب بر اثر فعالیت ورزشی ایفا می کند، طوریکه دانشجویان رشته ی موسیقی پایدارترین تاثیر را برگرفتند.
در واقع چنین حاصل شد که فعالیت ورزشی نقش مهمی را در کاهش اضطراب جوانان دانشجو ایفا می کند.
لغات کلیدی : اضطراب، فعالیت ورزشی، دانشگاه، دانشکده و روانشناسی
مقدمه
اضطراب حالتی ذاتی در انسان ها می باشد . در شرایط ناراحتی ایجاد شده و ازدیاد آن منجر به عملکرد غیر طبیعی بدن می شود. هر فردی اضطراب را بصورتی متفاوت احساس می کند که در این امر خصوصیات فیزیولوژیکی نقش مهمی را ایفا می کند.(1996, spielberger)
اضطراب بتدریج شروع شده و کم کم افزایش می یابد و در صورت عدم کنترل برافراشته شده و موجب ناراحتی افراد می شود. علل اصلی اضطراب سفرهای کاری، دخانیات، مشروبات الکلی، اضافه وزن، ناکامی، ظاهر فیزیکی نا مناسب می باشد.علائم اضطراب: دردهای استخوانی، خستگی، سردرد، عصبی بودن، کم خوابی، فراموشی، دودلی و بیماری هراسانه (hypochondriacs) وغیره می باشد.(1993،Link)
اضطراب و افسردگی از مسائل قابل توجه در ارتباط با بهداشت روانی دانشجویان کالج می باشد.
(Rice and Leffert 1997 Rimmer Halikas and Schuckit1982 Vredenburg O'Brien and krames 1988 )
شرکت در کلاس ها، امتحانات، پروژه های پایان ترم، و انجام تکالیف، دانشجویان را در یک برنامه ی پر کار قرار می دهد. گذشته از این رویارویی با سایر مسائل زندگی مانند: مشاغل، بزرگ کردن فرزندان و غیره باعث فشارهای قابل توجهی خواهد شد که کم خوابی، میزان کم حضور در کلاس ها، ترک تحصیل، رفتار های احساسی، مصرف مشروبات الکلی و موادمخدر، خشونت، کاهش مهارتهای بین فردی ، داشتن تقاضاهای غیر معقول از خود و دیگران، داشتن مشکل از لحاظ انگیزشی و نمرات پایین را به دنبال دارد.
و مانع موفقیت آنها در کالج خواهد شد.
Arthur 1998 Haines Norris and Kashy 1996 Vredenburg O'Brien and Krames1988))
این نوع از زندگی درارتباط مستقیم با سطح بالای اضطراب می باشد.
Bertocci Hirsch Sommer and Williams 1992 Thompson Bentz and Liptzin 1973))
همه باید از مزیت فعالیت ورزشی منظم آگاه باشند. فعالیت ورزشی درحالیکه سطوح انرژی رابهبود می بخشد ، صرف کالری را نیز به همراه دارد. گنجاندن فعایت ورزشی در زندگی روزمره به سادگی استفاده از پله به جای آسانسور، یا کمی راه رفتن به جای چرت بعد از غذا می باشد. فعالیت ورزشی منظم در پیشگیری و کنترل بیماریهای قلبی و عروقی، هایپر تنشن، دیابت غیر وابسته به انسولین، پوکی استخوان و مشکلات بهداشتی روانی از جمله اضطراب و افسردگی اثربخش می باشد. علاوه براین فعالیت ورزشی منظم در کاهش میزان سرطان کولون و بروز سکته ی مغزی موثر می باشد.
فعالیت فیزیکی اثر قابل توجهی بر بهداشت روانی دارد. افراد فعال در فعالیت های ورزشی خود پنداره بالایی را دارا می باشند که از طریق اعتماد به نفس بالا، قاطعیت، ثبات احساسی، استقلال و کنترل خویشتن قابل تشخیص می باشد.
Tekin(1997) با توجه به امتیازات، اختلاف چشمگیری را در خود پنداره دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار یافت. او برنامه ی ورزشی ای را بر روی تعدادی از دانشجویان حاضر در اردوی تابستانی به اجرا درآورد(1998) که نتایج روانشناسی متفاوتی از گروه کنترل و فعالیت به همراه داشت.