لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : .doc ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 21 صفحه
قسمتی از متن .doc :
مقدمه
ما در عصر جدیدی زندگی میکنیم که تمام عناصر و عرصههای فردی و جمعی آن در حال دگرگونی و تغییر است. جامعه امروز در تعابیر نظریهپردازان مختلف با پسوندهایی مانند اطلاعاتی، شبکهای، پسامدرن، جهانی شده، دانش-محور، جامعه سیمی و نظایر اینها توصیف و تبیین میشود.
عرصه اقتصاد و مجموعه فعالیتها و اجزای آن نیز در حال تطور و تحولی مدام و عمیق است. در این میان، تولید و توزیع ثروت، نظامهای اشتغال و کار، سازمان، روابط نیروی کار، تکنولوژیهای سختافزاری و نرم افزاری، فرهنگ و ارزشهای تولید و مصرف، و سایر عناصر مربوط به زیرساختهای علمی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی تولید به سوی اطلاعاتی، جهانی و چند منظوره شدن بیش از پیش حرکت میکند. " منتظر قائم،1384" .
سابقه تجربهای این چنینی یعنی جهانیشدن بازارها در زمینه اطلاعات، کالا و خدمات به گفتة کاستلز"1380: 130" به " اواخر قرن بیستم [بر میگردد که ] به موجب تغییرات چشمگیر درتکنولوژیهای حمل و نقل و ارتباطات میسر شده است."
و در میان عوامل گوناگون، "مهمترین دگرگونی که اساس پیدایش اقتصاد جهانی است، به مدیریت تولید، توزیع و فرایند تولید مربوط میشود. واحدهای مسلط بیشتر بخشهای اقتصادی (در زمینه کالا یا خدمات) در سراسر جهان از لحاظ روشهای عملی کار سازمان یافتهاند و چیزی را به وجودآوردهاند که رابرت رایش"شبکه جهانی"، مینامد." "کاستلز،1380: 130"
بوجود آمدن این شبکه جهانی اقتصاد که باعث اتصال گرههای اقتصادی، ورای محدودیتهای اعمال شده از سوی دولتها شده است، امکان ظهور و فعالیت مجموعههای اقتصادیِ سیال در سطحی جهانی را موجب شده است. بنگاههایی که حتی در برخی موارد هیچ کالایی مبادله نمیکنند و خدمتی ارایه نمیکنند بلکه تنها با چرخش دست به دست سرمایه در سطحی وسیع و جهانی، ادامه حیات میدهند.
پیدایش شرکتهایی مانند گلدکوئست، پنتاگون، هفت الماس، شرکتهایی دارای ساختاری هرمی و
شرکتهایی که در آنها توزیع گسترده کالا در سطح جهان و فراتر از مرزهای ملی و سرزمینی دارند ، از جمله مصادیق این اقتصادهای نوین جهانی هستند.
این مقاله با تمرکز بر این نوع از فعالیت مالی، به نحوه فعالیت این شرکتهای اقتصادی هرمی در ایران، با تاکید خاص بر روی گلدکوئست و تهدیدهای حاصله از حضور این شرکتها در بازار اقتصادی تک محصولی و دولت محور ایران خواهد پرداخت. به این ترتیب که با معرفی "اقتصاد جهانی"، به ماهیت "شبکهای" آن، که مشخصة اساسی آن و فراهم کننده اصلی شرایط برای حضور شرکتهای هرمی است اشاره خواهد شد. سپس به "شرکت های هرمی" پرداخته خواهد شد و نهایتا با مطالعه موردی شرکت گلدکوئست در ایران، به بررسی عواقب زیانبار این نوع از اقتصاد بیمار میپردازیم.
کلید واژهها: اقتصاد جهانی، اقتصاد شبکهای، شرکتهای هرمی، گلدکوئست
جهانی شدن اقتصاد
بدون شک آنچه که روند جهانیشدن نام گرفته است و بخش زیادی از ادبیات آکادمیک و غیرآکادمیک را به خود اختصاص داده است، بر پایه تحولات تکنولوژیک بنا شده است. روندی که آن را مختوم به فشرده شدن روزافزون زمان و مکان، تبدیل شدن جهان متفرق به دهکدهای جهانی، همسایه شدن تمام هویتها و در هر لحظه در همه جا بودن میدانند.
افزایش رشد و تحول فنآوری به ویژه افزایش سرعت توسعه شبکه حمل و نقل، افزایش و تسهیل گردش اطلاعات، گسترش و همهگیرشدن وسایل ارتباط جمعی به علت کاهش چشمگیر هزینهها و در دسترس بودن وسایل ارتباط جمعی، موجب حرکت فرهنگ به سوی یک فرهنگ مصرف واحد ، تشابه الگوهای مصرف در دنیا و پیدایش فرهنگی جهانی شده است که بر روی جهانی شدن و همه گیر شدن اقتصاد تأثیر گذاشته است و اقتصاد را به سوی جهانی شدن و فراگیر شدن فرا مرزی تشویق و ترغیب کرده است
در این میان نظام سرمایهداری جهانی برای افزایش و رشد خود در پی تحولات فنآوری، به عنوان پدیدههایی اجتماعی، به دنبال کسب سود و درآمد بیشتر، رشد وتوسعه پروسه تولید و جهانیکردن بازار مصرف است. برای تحقق این هدف، هر چیزی و من جمله اطلاعات، میتواند تبدیل به کالایی مصرفی شود. اما آنچنانکه کستلز اشاره میکند، کسانی میتوانند سود بیشتری ببرند که ارتباطات گستردهتر و مطمئنتری داشته باشند و در واقع به گرههای اقتصادی دسترسی داشته باشند. "سایت آینده نگار1385".
پیشینه جهانیشدن در مفهوم خاص اقتصادی آن به صورت گسترش نظام سرمایهداری به نیمه قرن بیستم به بعد، بویژه بعداز فروپاشی شوروی و گذار بسیاری از کشورهای اروپایی شرقی به نظام بازار، گذار کشورهای سابقاً کمونیستی شرق آسیا به نظام شبه بازاری و نیز گذار بسیاری از کشورهای کمتر توسعه یافته به اقتصاد بازار برمیگردد. این اقتصاد نوپا دارای ویژگیهایی است که اصلی ترین آنها عبارتند از:
رشد تجارت جهانی: شواهد آماری نشان می دهند که بعداز جنگ جهانی دوم کشورها در راه آزادسازی تجارت و گسترش آن حرکت کردهاند به نحوی که از سال 1950 تا 1995 نرخ رشد صادرات جهانی بیشتر از تولید جهانی بوده است.
رشد سرمایهگذاری مستقیم خارجی: از ویژگیهای کنونی اقتصاد جهانی رشد چشمگیر در حجم و سرعت سرمایه گذاری های مستقیم خارجــی است.
تجارت پول و سرمایه: از ویژگیهای دیگر اقتصاد کنونی جهان، رشد تجارت پول و سرمایه ناشی از افزایش چشمگیر حضور بانکها و شرکتهای فراملیتی در بازارهای مالی داخلی و خارجی است که عمدتاً در شهرهای بزرگی نظیر نیویورک، لندن، پاریس، توکیو و سایر مراکز کشورهای توسعه یافته که توان جذب سرمایه های بینالمللی، مدیریت مالی و مراکز بانکی را داشتهاند صورت گرفته است.
جریان آزادانه خدمات تولیدی: رشد و دگرگونی خدمات تولیدی یکی دیگر از ویژگیهای اقتصاد جهانی است. صادرات مهارتهای مدیریتی، اطلاعات و تکنیکهای سازمانی از مهمترین نوع تجارت بدون مرز به شمار میآیند که عمدتاً توسط سرمایهگذاری خارجی در خدمات صورت میگیرد. "سایت آینده نگار:1385".
ویژگی ساختاری این اقتصاد ترکیب یک معماری پایدار با هندسهای متغیراست. ویژگی معماری اقتصاد جهانی یک جهان به هم وابسته نا متقارن است که بر محور سه منطقه اقتصادی اروپا، امریکای شمالی و آسیا-اقیانوس آرام (به دلیل وابستگی اش به آزادی بازارهای مناطق دیگر پویاترین ودرعین حال آسیبپذیرترین منطقه است) سازماندهی شده و به طور روزافزون حول محور تضاد بین مناطق