لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : .doc ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 12 صفحه
قسمتی از متن .doc :
شیوه طراحی مهندس فرهاد احمدی- ضد معماری
چکیده :
مهندس فرهاد احمدی از جمله معماران معاصر ایران است که طرحهای خود را با گرایش آکادمیک و مبتنی بر اصول نظری تبیین شدهای طراحی مینماید و با تأکید بر زمین مداری و پیوند بستر و محیط با فضاء معماری خاصی را پدید آورده است که معمار از آن با عنوان ضد معماری یاد میکند. روش طراحی ضد معماری با معماری در تضاد است و با شجاعت در صدد ایجاد آیندهای متفاوت و کارآمدتر است. روش رسیدن معمار به طرح از طریق شیوه حل مسئله میباشد، او از روایت و داستانی که میتواند ویژگیهای اصلی را به هم ربط دهد در قسمتهای مختلف طرح استفاده میکند تا محصول نهایی دارای اجزائی به هم پیوسته و مرتبط با یکدیگر باشند و بیشترین ارتباط را با مخاطب برقرار کند.
مقدمه :
مهندس فرهاد احمدی، فارغ التحصیل کارشناسی ارشد معماری و شهرسازی سال 1365 از دانشگاه تهران، هم اکنون عضو علمی دانشگاه شهید بهشتی است . او فعالیتهای خود را از دهه 60 آغاز کرده است. از میان کارهای او میتوان به مرکز نمایشهای آئینی در تهران/1382 ، طرح مجموعه ساختمانهای اداری نفت با همکاری گروه قبل مک کارتی از انگلیس/1381 ، سفارت ایران در سوئد/1380 ، سفارت ایران در کره /1379 ، اقامتگاه سفیر ایران در کره/1378 ، ساختمان اداری فرشته در کردان کرج/1376 ، طرح مرکز کتب خطی شبه قاره در اسلام آباد ، پاکستان / 1375 ، خانه جوان عظیمی، تهران / 1371 ، مرکز فرهنگی و تجاری کرمان / 1370 ، توسعه و بازسازی باغ تاریخی شاه گلی تبریز / 1368 ، مرکز فرهنگی تبریز / 1368 ، مرکز فرهنگی اصفهان / 1367 ، مرکز فرهنگی دزفول / 1365 ، طرح شهرکهای آسیب دیده در مناطق جنگی/ 1362 – 1360 و . . . اشاره نمود.
همچنین از وی در چندین مسابقه محدود و پر اهمیت ملی مانند طرح کتابخانه ملی ایران، تهران / 1374 ، طرح مرکز کتب خطی شبه قاره در اسلام آباد پاکستان / 1375 ، طرح مرکز مدیریت صنعتی در کردان کرج / 1367 ، طرح مجموعه ساختمانهای اداری نفت با همکاری گروه قبل مک کارتی انگلیس / 1381 و . . . دعوت شده است.
در ادامه شیوه طراحی مهندس احمدی بررسی و سپس نمونهای از کارهای انجام شده ایشان ارائه میشود.
محور فکری طرح ها:
مهندس احمدی محورهای فکری خود را که طرحهایش حول آن محور شکل گرفته و همچنین روند پرداختن به نقش عملکرد را در طرحهایش اینچنین توضیح میدهد:
فرم و ریخت ظاهری معماری من تحقق عینی اصول و مبانیای مشخص است که نگاه مفهومی به فضا، متن گرایی، فروتنی ، صداقت، ایجاز و ایهام از اهم آنها هستند. این اصول به صورت لایهای فعال و متحول در بیرونی ساختن طرح نقش مؤثر دارند.
این اصول همواره در حول یک فکر مهندسی مرکزی به کار گرفته شده است و رابطه اجزاء به خرد و کلان مانند معماری و شهر و یا بنا و مستمر طبیعی در آنها به صورت لاینفک دنبال شده است. به معماری به مثابه یک پوسته پیوسته هوشمند که ممکن است سخت یا نرم و یا ترکیب آن دو باشد مینگرد که این پوسته هوشمند برای تولید فضایی امن بکار گرفته میشود و میتواند برنامههای گوناگونی را در بر گیرد. پوستهای که در تعامل بیرون و درون دریده شده خم یا تا میشود تا نور ، هوا، دید و ارتباط را به درون و یا بیرون فراهم سازد و دیدگاه کل نگر و درهم تنیده همواره ناظر بر طرح است.
همچنین او به معماری به مثابه یک عنصر شاخص و جدا از متن طبیعی و محیط ساخته شده نمینگرد و بر این باور است که هر قدر فضای ایجاد شده ، عناصر و حتی جزئیات آن از لایههای بیشتری برخوردار باشند و به نکات بیشتری پاسخ گویند پایدارتر میشوند، فضا ، عناصر و مصالح در آن قابل بازیافتند و در واقع در اینگونه معماری سازماندهی بستر و عریان سازی خواص آن برای ایجاد مأمن از ارزش فنی برتری نسبت به ایجاد فضاهای معمول برخوردار است.
بنابراین به تدریج تفکر یونانی و باروک که در برهههای گوناگون با اتکاء به انواع ریخت شناسی و ایجاد فرم و با ترکیب ظاهری ، بنا را به عنوان اصل تلقی میکردندف جای خود را به ایجاد فرمهای ضعیف منتج از ترکیب لایهها و تعامل با محیط میسپارند و نوعی از معماری را به وجود میآورند که از آن میتوان به ضد معماری یاد کرد.
مهندس احمدی خواص معماری خود را که آن را ضد معماری نامگذاری کرد اینگونه بیان میکند که ضد معماری در تضاد روش شناسنامه با معماری