لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 10
پمپ های جابجایی مثبت :
شبکه چرخان و پمپ های دنده داخلی هر دو در دسته پمپ های جابجایی مثبت طبقه بندی می شوند . هر دو نوع این پمپ ها از طریق
اندازه متغیر و محفظه چرخان جهت تامین سوخت و مکش آنها از طریق تغییر در حجم عمل می کنند . هنگامی که حجم به بیشترین مقدار
خود می رسد دریچه تامین سوخت بسته شده و دریچه تخلیه باز می شود . سپس سوخت تحت فشار با فشار بالا به سمت بیرون تخلیه
می گردد و حجم محفظه کاهش می یابد . محفظه های پمپ توسط یک صفحه مدور عمل می کنند . نیروی گریز از مرکز و فشار سوخت
باعث تخلیه سریع و پر فشار سوخت در مسیر خود می گردد . نیروی گریز از مرکز مابین صفحه مدور و مسیر آن باعث افزایش ثابتی
در حجم می گردد . پمپ دنده داخلی شامل یک دنده محرک می باشد که در مقابل ییک حلقه گریز از مرکز حرکت می کند . این دنده
حلقه ای دارای یک دنده بیشتر از دنده محرک می باشد . هنگامی که این دنده شروع به چرخش می کند محفظه ای متغیر ما بین دندانه ها
ایجاد می گردد . پمپ های شبکه مدور چهت ایجاد فشار سوخت بیشتر از 600 کیلو پاسکال بکار می روند در حالیکه پمپ های دنده
داخلی جهت ایجاد فشار بیشتر از 300 کیتو پاسکال بکار برده می شوند .
پمپ های هیدرکینتیک :
پمپ های محیطی و کانات جانبی جزو پمپ های هیدرکینتیک طبقه بندی می شوند . در این پمپ ها یک وسیله پیش برنده ( ایمپلر ) ذرات
سوخت را شتاب داده و از این طریق قبل از اینکه سوخت را بداخل مانیفولد هدایت کند آنها را پر فشار می کند . پمپ های محیطی و کانالجانبی از لحاظ تعداد تیغه های بزرگتر و شکل آنها با یکدیگر تفاوت دارند . ( هم چنین از لحاظ قرار گیری و موقعیت نیز با یکدیگر
تفاوت هایی دارند. ) بهر حال پمپ های محیطی تنها قادر به ایجاد فشار در محدوده 300 کیلو پاسکال می باشند و از این طر یق سوختی
دائمی و بدون نوسان را تامین خواهند کرد . این عامل سبب ایجاد صدای کمتری در حین کارکرد این نوع پمپ ها گردیده ئ بازار مناسبی
را در جهت نصب بر روی خودروها فراهم می نماید . پمپ های کانال جانبی تنها قادر به تولید فشار بالاتر از 100 کیلو پاسکال می باشند
یکی از مهمترین استفاده های این پمپ ها بعنوان یک پمپ تقویت کننده در سیستمهایی می باشد که از پمپ های نوع داخل خط سوخت
رسانی استفاده می کنند . از دیگر موارد کاربرد این نوع پمپ ها بعنوان مرحته اول از پمپ های دو مرحله ای نوع داخل باک که حساس
مشکلات استارت و نیز در سیستمهای انژکتوری پاشش تک نقطه ای می باشد .
فیلتر سوخت :
آلودگیهای موجود در سوخت باعث عدم عملکرد مناسب رگلاتور فشار و انژکتورها می گردد . فیلتر به همین دلیل فیلتر سوخت در پاییین
پمپ الکترونیکی نصب می گردد . این فیلتر شامت یک المنت کاغذی به ضخامت در حدود 10 میکرومتر می باشد . مدت زمانی تعویض
بر حسب حجم فیلتر و مقدار آلودگی موجود در سوخت تعیین می شود .
ریل سوخت :
سوخت از طریق ریل سوخت جریان پیدا کرده و به تمامی انژکتورها توضیع می گردد . انژکتورها در ریل سوخت قرار گرفته و در
انتهای این ریل نیز رگلاتور فشار قرار دارد . ابعاد ریل سوخت رسانی جهت جلوگیری از نوسانات فشار در حین کارکرد انژکتورهای
می تواند در اندازه های مختلف انتخاب شود . این عامل باعث جلوگیری از تغییر در مقدار سوخت پاشش شده از انژکتورها و در نتیجه
تغییر در بار و سرعت موتور می گردد . بسته به نوع طراحی موتور و نیازمندیهای سیستم ریل سوخت از انواع مختلف فولاد آلومینیوم
و پلاستیک طراحی و ساخته می شود . هم چنین ممکن است در برخی مد لها سوپاپ تست جهت هوا گیری و سرویس سیستم تعبیه شده
باشد .
رگلاتور فشار :
فشار پاشش سوخت بایستی دقیقا توسط مدت زمان پاشش مشخص گردد . به همین منظور اختلاف بین فشار سوخت در ریل توضیع
سوخت و فشار در مانیفولد ورودی بایستی ثابت باقی بماند . به همین دلیل بایستی از وسیله ای که نسبت به تغیییرات فشار حساس بوده
و به نحوی ان را تنظیم کند استفاده کرد . رگلاتور فشار مقدار سوخت برگشتی به باک بنزین را جهت ثابت نگه داشتن افت فشار
انژکتورها تنظیم می کند. رگلاتور فشار در انتهای ریل سوخت رسانی نصب می گردد تا از بوجود آمدن نوسانات در جریان سوخت
در ریل جلوگیری بعمل آورد . به هر حال رگلاتور می تواند در خط برگشت سوخت نیز تعبیه شود . رگلاتور فشار به عنوان یک
دیافراگم کنترل کننده فشار عملکرد ه و طراحی می شود . دیافراگم پلاستیکی – فیبری رگلاتور فشار را به دو ناحیه تقسیم می کند :
*محفظه سوخت
• محفظه فشار :
_ یک فنر نگهدارنده سوپاپ را که با دیافراگم یکپارچه شده است تحت فشار قرار می دهد . این فشار باعث می شود تا صفحه مربوطه نگهدارنده سوپاپ ( نشیمنگاه ) را بداخل فشار می دهد . هنگامی که فشار توسط جریان سوخت به دیافراگم نیرو وارد می کند سوپاپ باز
شده و اجازه عبور جریان را مستقیما بداخل باک بنزین میسر می سازد . این مرحله تا زمانی که دیافراگم به حالت اولیه خود بازگشته و
فشار دو طرف آن برابر نشده باشد ادامه خواهد یافت .
- یک واحد ( خط ) پنوماتیکی مابین فنر فنر و مانیفولد ورودی جهت تطابق و واکنش در مقابل تغییرات خلاء مانیفولد ورودی
جهت تطابق و واکنش در مقابل تغییرات خلاء مانیفولد تعبیه گردیده است . در نتیجه افت فشار در انژکتورها ثابت باقی مانده و فقط توسط
نیروی فنر و سطح تماس دیافراگم مشخص می گردد .
کاهنده سوخت :
سیکل های کارکرد انژکتورها و تخلیه زمانی ( پریودیک ) سوخت که از خصوصیات پمپ های جابجایی مثبت می باشد می باشد هر دو
باعث بوجود آمدن نوسانات و تغییر در فشار سوخت خواهد شد . تحت شرایط ناخواسته بوجود آمده در سیستم پایه های نگهدارنده پمپ
سوخت الکتریکی خطوط سوخت رسانی و ریل سوخت رسانی این ارتعاشات را به کل بدنه خودرو انتقال می دهند . سر و صدای ناشی از
این ارتعاشات را می توان با طراحی مناسب المنت پایه ها ( نگهدارنده ) و نیز بکار بردن کاهنده های فشار سوخت کاهش داد . ساختمان
و شکل کلی کاهنده های فشار مشابه رگلاتور فشار می باشد . در هر دو مورد نیاز جهت جابجایی دیافراگم از نشیمنگاه آن مطابق با فشار
سوخت جهت عملکرد سیستم محاسبه می گردد . این عمل سبب ایجاد محفظه سوخت متغیر می گردد که سوخت را قبول کرده و سپس آن
را در زمانیکه فشار افت پیدا می کند تخلیه می کند . محفظه فنر می تواند بصورت مستقر در خط خلائی مانیفولد قرار گیرد که در این
صورت تحت شرایط گوناگون کارکرد در صورت وجود نوسانات در فشار مطلق سوخت نیز عمل خواهد کرد . کاهنده فشار هم چنین
تغییر پذیری نصب رگلاتور فشار را نیز آسان تر کرده بطوریکه می تواند هم در ریل سوخت و هم در خط برگشت سوخت قرار گیرد.
سیستم پاشش سوخت :
تقاضا جهت رانندگی راحت و حرکت روان موتور و نیز از طرفی آلودگی خروجی کمتر در خودروها لزوم وجود سیستمی که تامین دقیق
سوخت مورد نیاز موتور را در هر سیکل کارکرد مستقل به طور صحیح انجام دهد . بیش از بیش ضروری می کرد . مقدار کاملا دقیق و