دانشکده

دانلود فایل ها و تحقیقات دانشگاهی ,جزوات آموزشی

دانشکده

دانلود فایل ها و تحقیقات دانشگاهی ,جزوات آموزشی

مقاله درمورد تاریخچه پیش دبستانی

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 19

 

فهرست مطالب

بنیان گذاران پیش دبستانی ( خواهران آگازی )

تاریخچه پیش دبستانی در جهان و ایران

آموزش پیش دبستانی و ساستهای آموزشی

مطالب و مفاهیم ( مدیریت، برنامه ریزی، زبان آموزی) و خلاقیت

نقش آموزش در مدیریت

اهمیت دورة پیش دبستانی

تغذیه کودکان دبستان و پیش دبستانی

پرورش پیش دبستانی ها در محیط مکتبی جدید

علت واگذاری در پیش دبستانی

مشاهدات از کودکستان

مقدمه ای از طرح درس

طرح درس

بنیانگذاران پیش دبستانی :

خواهران آگازی

روزا و کارولینا آگازی دوشیزگان مسیحی در سال 1894 پناهگاهی به اسم مومپیان برای کودکان فقیر در لومباردی ایجاد کردند. رزا تحصیل کرده و باهوش بود و کارولینا به کارهای علمی علاقه فراوان داشت. پروفسور پاسکال به آنها کمک فراوان می کرد و در سمیناری که برای آموزگاران ترتیب داده بود خواست آنها را بشناسد. ماریا مونتسوری نیز در این سمینار شرکت داشت. شرایط مادی این دو خواهر وحشت آور بود. آنها در یک شهر فقیر نشین زندگی می کردند. کودکان فراموش شده و کثیف را برای آموزش و پرورش قبول کردند. وظائفی که اولیاء می بایستی در خانه انجام دهند نظیر بهداشت کودکان این دو خواهر در مؤسسه انجام می دادند. یکی از اطاقهای آموزشگاه را به سالن حمام تبدیل کرده بودند و کودکان را وادار می کردند دست و صورت خود را بشویند و معتقد بودند که بایستی آنها به این کار عادت کنند. بعداً یک نیمه شبانه روزی درست کردند به این معنی که غذاهای ظهر را هم در کودکستان درست می کردند تا کودکان از طرفی به آداب غذا خوردن آشنا شوند و از طرفی به سلامتی آنها کمک کرده باشند. چون سلامتی کودکان یکی از مسائلی بود که آنها خیلی به این موضوع اهمیت می دادند برای این موضوع برای هر کودک کارت بهداشت جداگانه ای تهیه نموده بودند. آنها معتقد بودند زندگی در کودکستان کودک را برای زندگی حقیقی آماده می کند. به این جهت کودکان در باغ کوچکی که در اطراف کودکستان بود هرکدام به سهم خود قسمتی از باغ را دانه هایی می کاشتند و آبیاری می کردند و شاهد بزرگ شدن نباتاتی که خود با دست خود کاشته بودند می شدند. ( تأثیر فروبل ) زندگی در مدرسه و برای زندگی آماده کردن کودکان تأثیر دکرولی است. خواهران آگازی همزمان با خانم مونتسوری و حتی کمی پیش از او مبتکران شایسته نوع جدید پناهگاهی کودکان بودند که بنام خودشان معروف شده است. این مربیان معمولاً نوع جدید پناهگاهی کودکان بودند که بنام خودشان معروف شده است. این مربیان معمولاً ترجیح می دهند که استعداد مشاهده کودکان را روی اشیاء مادی جهان واقعی یا روی تصاویر انها ورزیده نمایند.

روش و وسائل تربیتی خواهران آگازی :

خواهران آگازی صرف نظر از تربیت جسمی به تربیت هوشی نیز معتقد بودند. تربیت حواس و مشاهده زبان و آواز اصول متد آنها بود و چون از لحاظ مادی وضعشان درخشان نبودند به این جهت موزه ای از اشیاء که در جیب کودکان یافت می شد و با خود به کودکستان می آوردند درست کردند. این اشیاء وسیلة اصلی متدشان بود. روش خواهران آگازی حتی بیشتر از روش مونتسوری در ایتالیا رواج داشت و روی والدین اثر مثبتی گذاشت زیرا روشی است که با کار ساده و جاری کودک نزدیک است. برنامة کار آنها

عبارتند از :

تربیت حواس – مشاهده – دقت و کنجکاوی محیط و طبیعت زبان آموزی و مخصوصاً آواز.

قوانین خواهران آگازی :

باید سعی کرد کودکان سالم بار آیند زیرا سلامتی جسم در پرورش روح مؤثر است « عقل سالم در بدن سالم است. »

سلامت جسم باعث نظم فکری و اخلاقی می شود.

کشش به زندگی حقیقی ، کودکان را عادت به نظم و ترتیب می دهد.

از ممارست آزادی ، ذوق ابتکار منشعب می شود.

کودکان باید به برادری ، تساوی حقوق ، تعاون ، مسئولیت بزرگترها در مقابل کوچکترها راهنمایی شوند.

زندگی مربی کودکستان شبیه به زندگی مادری آگاه است که باید از او حمایت شود.

بوسیلة تعلیم و تربیت ، کار و کوشش خانواده ها را باید تکمیل کرد.

باید حسن خداپرستی ، به طریق نماز خواندن های پرشور در کودک ایجاد شود.

وسایل تربیتی خواهران آگازی بسیار نزدیک به کودک است زیرا کودک خودپسند است. او آنچه را که به کودکستان می آورد ( موزة کودکستانی ) دوست دارد.

تاریخچه پیش دبستانی در جهان و ایران

کودکستان :

در تاریخ آموزش و پرورش دوران کودکی ، کودکستانها نسبت به مهرهای کودک ریشة عمیقی



خرید و دانلود مقاله درمورد تاریخچه پیش دبستانی


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.