لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 26
سر سیلندر
ریشه لغوی
این ترکیب دو کلمهای برای بیان یک قطعه از موتور بکار میرود. لیکن از دو کلمه «سر» و «سیلندر» تشکیل شده است و به معنای قطعهای است که بر قسمت فوقانی سیلندر موتور نصب میگردد.
سرسیلندر cylinder head
سرسیلندر یک قطعه ریختهگری شده است که معمولا از جنس چدن یا آلیاژهای آهن ، مس یا آلومینیم ساخته میشود.از چدن ساخته می شودبه این منظور که به راحتی بتواند حرارت منتقل شده از اتاق پیش احتراق و سوپاپها را به سیستم خنک کننده انتقال دهد. شکل کلی سرسیلندر متناسب است با شکل سیلندر موتور به نحوی که میبایست تمام قسمتهای آنها بر یکدیگر منطبق باشند. (لازم به ذکر است که موتورهای دوزمانه فاقد سرسیلندر میباشند) سرسیلندر میبایست با قسمت فوقانی سیلندر و سرسیلندر تطابق کامل داشته باشد تا بتواند از نشست گازهای محبوس در سیلندر یا گاز محترق در اتاقک انفجار جلوگیری کند. در ضمن میبایست سرسیلندر دارای مجاری در امتداد مجاری سیلندر داشته باشد تا جریان آب و روغن از پوسته موتور به سرسیلندر رفته و پس از انجام وظایف روغن کاری و خنک کاری دوباره به سیلندر برگردد. البته برای انجام آب بندی کامل میان سیلندر و سرسیلندر از یک واشر استفاده میشود. جنس این واشر از مس و پنبه نسوز است که باعث میشود تا از محل اتصال سیلندر و سرسیلندر هیچگونه عبور گاز یا مایعی اتفاق نیافتد. (آب بندی : جلوگیری از نشست یک سیال). در ضمن سرسیلندر به وسیله پیچ کاملا به بدنه موتور چسبانیده میشود. سرسیلندر میبایست دارای یک سطح بسیار صاف و پرداخت شده در قسمت تحتانی باشد. البته این حالت برای سطح فوقانی سیلندر نیز الزامی است. تاب برداشتگی یا وجود خراشهای عمیق در قسمت بالای بدنه موتور و یا قسمت تحتانی سرسیلندر میتواند مانع آب بندی کامل گردد. که در صورت جزئی بودن این نقایص میتوان با صفحه تراشی آنها را رفع نمود.
بنا بر این سر سیلندر را از چدن می سازند چون چدن دارای انتقال حرارت خوبی است.
چدن:
تمام آلیاژهای آهن-کربنکه دارای بیش از 2 درصد کربن است چدن نامیده می شود.مقدار ماکزیمم درصد کربن چدن بیش از 3/4 درصد است.چدن دارای خاصیت ریختگی خوب و تغیر شکل پذیری بدی است.در واقع چدن همان فولاد پر کربن است که خاصیت تردی یا شکنندگی دارد. هر چه درصد کربن در چدن بالا رود خاصیت شکنندگی یا تردی آن بیشتر میشود.
ساختار
سیلندرها استوانههای توخالی هستند که محل بالا و پایین رفتن پیستون میباشند. لیکن چگونگی و کیفیت سطح داخلی سیلندرها که در تماس با پیستون است بسیار مهم است. دیوارههای چدنی یا آلو مینیمی سیلندرها به منظور فراهم آوردن یک سطح صاف برای حرکت پیستونها باید صیقل زده شود. صیقلی بودن سطح داخلی سیلندرها به خاطر کم کردن اصطکاک میان پیستون و جداره سیلندر است. البته بدیهی است که اصطکاک باعث تولید حرارت اضافی و هدر رفتن انرژی میشود که میبایست تا حدامکان از آن جلوگیری کرد. برای این منظور از روغن نیز استفاده میشود. سیلندرها و بوشها دارای سطح پرداخت شدهای (صیقل خورده) میباشند که دارای هاشورهای (شیارهای) بسیار کوچکی است که به شکل متقاطع و در حین حرکت بالا و پایین سنگ سمباده در درون سیلندر ایجاد شده است. این هاشورهای متقاطع از گیر کردن رینگهای پیستون جلوگیری کرده و در ضمن سطحی را برای نگهداری روغن روانساز فراهم میآور
سیستم سوپاپ: valve
ریشه لغوی
سوپاپ یک کلمه فرانسوی (Soupape) است که در زبان ما به همان شکل اصلی استعمال میگردد. معنی دقیق آن دریچه است. لیکن معنی رایج آن عبارت است از یکی از قطعات موتور که روی سیلندر موتور قرار میگیرد و ورود هوا و خروج دود را کنترل میکند. البته در مواردی به دریچههای موجود در تلمبههای آب نیز اطلاق میگردد.
از سوپاپها استفاده میشود تا در زمانهای مناسب ارتباط میان سیلندر و محیط بیرون را قطع یا وصل نمایند.
ساختمان سوپاپ
سوپاپهای متداول امروزی معمولا از نوع سوپاپ قارچی شکل یا پایهدار میباشند. این سوپاپها شامل یک ساقه (که به مشابه ساقه قارچ است) و یک سه تخت و پهن (که مشابه کلاهک قارچ) میباشند. همچنین سه سوپاپ دارای یک لبه مورب است که وجه نامیده میشود. همچنین محل قراررگیری سوپاپ که در سرسیلندر و یا خود سیلندر قرار دارد نیز دارای یک لبه به نام نشیمنگاه است.در انتهای دیگر سوپاپ یعنی بر روی ساقه آن یک یا گاهاً دو فنر قوی قرار دارد که بوسیله یک نگهدارنده و دو عدد خار به انتهای سوپاپ محکم شدهاند. فنر سوپاپ موجب میگردد تا وجه سوپاپ بر روی نشیمنگاه سوپاپ محکم نگهداشته شده و بدین ترتیب از هر گونه نشتی در زمانهای تراکم و قدرت جلوگیری شود. زاویه رایج برای وجه و نشیمنگاه سوپاپ 45 درجه است. اما برای سوپاپهای هوا گاهی از زاویه 30 درجه نیز استفاده میشود.
مواد ساختمانی و ترکیبات سوپاپ
از آنجایی که سوپاپها در مقابل حرارات زیادی قرار گرفته و با سرعت زیادی کار میکنند در معرض فشار و فرسودگی قابل ملاحظهای قرار دارند، بدیهی است که سوپاپ تخلیه گازهای ناشی از احتراق ، داغتر از سوپاپ تنفس میشود، زیرا تقریبا در معرض یک شعله مداوم قرار دارد. در حقیقت در شرایطی که موتور زیر بار قرار میگیرد، حرارت آن ممکن است آنقدر بالا رود که سوپاپ به رنگ قرمز کدر درآید.به منظور ایجاد مقاومت در مقابل شکستگی ، زنگ زدگی ، تاب برداشتن و فرسودگی سریع ، سوپاپهای تخلیه از آلیاژ فولاد مخصوصی ساخته میشوند که دارای مقادیر نسبتا زیادی از کروم ، نیکل ، سیلیس و مقدار کمتری از سایر فلزات میباشد. سوپاپهای تنفس بسیار خنکتر از سوپاپهای دود ، کار میکند. بنابراین کمتر در معرض سوختن ، زنگ زدن و فرسودگی قرار دارد .
سوپاپهاچون در معرض ضربات ناشی از حرکت رفت و آمدی اسبکها می باشد بنا بر این باید از فلزی که د ر مقابل فرسایش مقاومت زیاد دارد ساخته شده باشد بنا بر این سوپاپها را از فولاد میسازنداما چون سوپاپ دود علاوه بر این ضربات در معرض حرارت زیاد حاصل از احتراق نیز می باشد لذا این سوپاپها رااز فولادهایی که در برابر حرارت زیاد مقاومت دارد می سازند.
سیت سوپاپ:
سیت سوپاپ حلقه ایست مقاوم در برابر حرارت زیاد که در محل خود در سرسیلندر قرار می گیرد سیت سوپاپ دایما در معرض ضربات سوپاپ وحرارت زیاد گازهای حاصل از احتراق(مخصوصا سوپاپ دود)قرار دارند .سیت سوپاپ و حلقه نشیمن سوپاپ نیز چون در معرض ضربات پیاپی ناشی از قدرت احتراق موتور می باشد از فولاد با آلیاژ مقاوم ساخته می شود
در این سوپاپهای فولادی عناصری مانند کربن _سیلیسیم_منگنز _فسفر _گوگرد _کرم _مو لیبدیم _نیکل _وانادیم _ولفرام(تنگستن)وجود داردکه بسته به عو
گاید یا راهنمای سوپاپ seat valve
ساقه سوپاپ در داخل یک بوش (آستری قابل تعویض) که به آن گاید یا راهنمای سوپاپ گفته میشود حرکت میکند در تعداد معدودی از موتورهای گاید ، سوپاپ وجود ندارد جز یک سوراخ که در بدنه سیلندر یا سرسیلندر تعبیه شده است. اما در اکثر موتور خودروهای گاید قابل تعویض میباشد.