دانشکده

دانلود فایل ها و تحقیقات دانشگاهی ,جزوات آموزشی

دانشکده

دانلود فایل ها و تحقیقات دانشگاهی ,جزوات آموزشی

تحقیق در مورد سازمان یادگیرنده و بهره وری

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  .doc ( قابل ویرایش و آماده پرینت )

تعداد صفحه : 19 صفحه

 قسمتی از متن .doc : 

 

سازمان یادگیرنده

 

 

واژگان کلیدی:

سازمان یادگیرنده ، یادگیری سازمانی ، یادگیری الگویی و بهره وری.

 

چکیده :

سازمان یادگیرنده، سازمانی است که همواره ظرفیتهایش را برای آفرینش آینده خود توسعه می بخشد . این پدیده از ۲۰ سال قبل مطرح شده و هدف آن نیز توانمند سازی مدیران و کارکنان سازمانها برای مقابله با محیط پرتلاطم تجاری و برتری رقابتی و پویایی سازمان است. در این سازمانها بر تفویض اختیار، کار گروهی و تیمی و مدیریت مشارکتی، خلاقیت و نوآوری و ویژگیهای بارز دیگر که در این مقاله به توضیح کامل آن پرداخته ایم، تاکید می شود. مفهوم مهم دیگری که در ارتباط با سازمان یادگیرنده مطرح می شود، یادگیری سازمانی است. یادگیری سازمانی عبارتست از فرآیند بهسازی عملکردها از طریق دانش و درک بیشتر. سازمان یادگیرنده حاصل یادگیری سازمانی است.

در این مقاله ضمن مقدمه ای دربارة سازمان یادگیرنده و معرفی آن، تعاریف مختلفی از سازمان یادگیرنده و یادگیری سازمانی، تفاوتها و بیان ابعاد مختلف هر یک، ویژگیهای سازمان یادگیرنده و یادگیری الگویی بیان شده و در پایان به ارتباط سازمان یادگیرنده با بهره وری اشاره گردیده است.

 

 

مقدمه:

سازمانهای جهان پیچیده اند .امروزه باید توانایی تطابق با دگرگونیهای مداوم را برای نیل به موفقیت داشته باشند گسترش روز افزون علوم و فنون و پیچیده تر شدن شرایط اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و… جامعه ،مطرح شدن اندیشه های نو و گوناگون ،عدم اطمینان محیطی ،عدم قطعیت و تغییرات و چالشهای زیاد دنیا ایجاب می کند که سازمانی با قدرت یادگیرنده و به روز رسانی خود ایجاد گردیده و خود را به فنون و استرتژیهای لازم مجهز سازند و بتوانند با تحولات سریع خود را منطبق ساخته و به موقع به محرکهای محیطی پاسخ داده و با کسب دانش و آگاهی گسترده و به شکل پویا و زنده در حوزه بهسازی و توسعه سازمان به حیات خود ادامه دهند. امرزه اداره چنین سازمانهایی خود به عنوان بزرگترین چالش مدیریت مطرح می گردد. از جمله مفاهیم نوینی که در اثر تحولات ودگرگونیهای فوق مطرح گردیده ،سازمانهای یادگیرنده ویادگیری سازمانی است .

در این مقاله سعی شده است تا ابعاد مختلف مفاهیم مذکور به اختصار معرفی و تحلیل شود و جنبه های کاربردی آن مورد توجه قرار گیرد .

 

اهمیت سازمان یادگیرنده:

با وجود بستری متغیر وپیچیده که سازمانها در آن فعالیت می کنند، ضرورت وجود منابع توانمند جهت ماندگاری سازمان، یک واقعیت قطعی است. با وجود عوامل محیطی متحول، ماندگاری، رشد و پویایی سازمان منوط به دانش و آگاهی گسترده از عوامل محیطی است . فقدان اطمینان بدلیل افزایش تغییرات محیطی (شامل : اقتصادی، اجتماعی، سیاسی،علمی، فرهنگی و…)نیاز و انتظارات روز افزون انسانها، همگی سبب پیدایش مدل جدیدی به نام «سازمان یادگیرنده»شده است.چنین سازمانهایی مناسبترین راه را برای حفظ حیات، ماندگاری ورشد سازمان،«یادگیری»می دانند. بنابراین، با پیدایش عصر جدید و نوین سازمانی، امروزه تنهاسازمانهایی که تفکرات بزرگ (بدون توجه به اندازه ظاهری) دارند از نظر کارکردی موفق و در عرصه رقابت پیش گیرنده و درنظام سازمان ومدیریت پویا واثربخش می باشند، همچنین سازمانهای یادگیرنده به عنوان مقصدی برای این نظام سازمانی،ریشه در تغییرات سریع و تحولات شدید محیطی دارد که ضرورت و اهمیت آنها را تبیین می نماید (الحسینی،1380،257 ).

 

تعاریف سازمان یادگیرنده:

1- سازمان یادگیرنده ،سازمانی است که در آن اعضاءبه طور مستمر خود را در جهت تحقق هدفها و آمالی که واقعاً در پی آنند توسعه می دهند. الگوهای نوینی در جهت گسترش دامنه تفکر رواج می یابد، فضا برای آرمان طلبی جمعی وجود دارد ونهایتاً سازمانی است که اعضاءآن به طور دائم می آموزند که چگونه دسته جمعی یاد گیرند (سنج) ( بهرام زاده، 1379، 59 ).

2- سازمانهای مطلوب،سازمانهای یادگیرنده خواهند بود. این سازمانها فرصتهایی را برای اعمال مسئولیت بوجود می آورند. از تجربه ها می آموزند، ریسک می پذیرند و از نتایج حاصله و از درسهای آموخته شده احساس رضایت می کنند (چارلزهندی) (طالبی،1381 ،15 ).

3- سازمان یادگیرنده سازمانی است که در آن یادگیری، نیاز همیشگی کلیه کارکنان تلقی می شود و در آن ضمن تاکید بر آموختن چگونه آموختن و جذب وتوزیع دانش نو، به خلق و تولید اطلاعات و دانش جدید و مورد نیاز پرداخته می شود و تمامی این دانشها در رفتار و عملکردها متجلی می گردند (قهرمانی،1383 ،10).

4- سازمان یادگیرنده،سازمانی است که دارای توانایی ایجاد،کسب و انتقال دانش است و رفتار خودش را طوری تعدیل می کند که منعکس کننده دانش ودیدگاههای جدید باشد

(Love and Irani, 2000, 7) .

 

تعاریف یادگیری سازمانی:

- یادگیری سازمانی،فرایند کشف واصلاح خطاهاستLove and Irani, 2000, 10)). -یادگیری سازمانی به مفهوم یادگیری افراد در درون سازمان است.یادگیری سازمانی برای توصیف انواع خاصی از فعالیتهایی که در سازمان جریان دارد بکار گرفته می شود (رهنورد،1378 ،11).

- یادگیری سازمانی فرآیند کسب دانش، توزیع اطلاعات، تفسیر اطلاعات و حافظه سازمانی می باشد که در شرایط تغییر بطور موفقیت آمیزی خود را تطبیق می دهد. در این زمینه چالش ، انجام دادن برای یادگیری و یادگیری برای انجام دادن می باشد. (Schermehorn, 1998, 172).

- یادگیری سازمانی اشاره به مجموعه ای از فرآیندهایی دارد که منجر به اقدامات مدیریتی و آموزشی دارد و بنابراین می تواند برای ایجاد سازمان یادگیرنده استفاده شود (Love and Irani, 2000, 10).

 

تفاوت سازمان یادگیرنده و یادگیری سازمانی:

سازمان یادگیرنده،سازمانی است که با ایجاد ساختارها واستراتژیها به ارتقای یادگیری سازمانی کمک می کند (داگسون).یادگیری مفهومی پویاست که به تدریج از یادگیری فردی به یادگیری سازمانی تغییر می یابد. بدلیل نیاز سازمانها برای سازگاری با تغییرات محیطی مفهوم سازمان یادگیرنده بطور روز افزونی شهرت پیدا میکند. همانطور که یادگیری برای رشد افراد اساسی است، برای سازمانها اهمیت زیادی دارد. یادگیری سازمانی بیش از مجموع توان یادگیری افراد است (داگسون،فایول ولایلز) یعنی سازمان توانایی یادگیری خود رابا خروج از سازمان از دست نمی دهد .یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده مفاهیم مترادفی نیستند (جوننز و هندری). باید بین یادگیری سازمانی به مفهوم یادگیری افراد و گروههای درون سازمان و سازمان یادگیرنده به معنی یادگیری سازمان به عنوان سیستمی کلی، فرق گذاشت. تسانگ می گوید که دو اصطلاح یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده بعضی اوقات به اشتباه به جای یکدیگر بکار گرفته می شوند. وی یادگیری سازمانی را مفهومی می داند که برای توصیف انواع خاصی از فعالیتهایی که در سازمان جریان دارد



خرید و دانلود تحقیق در مورد سازمان یادگیرنده و بهره وری


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.