دانشکده

دانلود فایل ها و تحقیقات دانشگاهی ,جزوات آموزشی

دانشکده

دانلود فایل ها و تحقیقات دانشگاهی ,جزوات آموزشی

مقاله درباره علامتهاى قیامت

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 27

 

علامتهاى قیامت

تألیف محمود رجب حمادی الولید

 

مقدمه

باب اول بحثها در موضوع قیامت

بحث اول روز قیامت

بحث دوم علامتهاى قیامت

باب دوم ظهور علامتهاى قیامت

بحث اول

بحث دوم

بحث سوم

بحث چهارم علامتهاى زمان تابعین

بحث پنجم علامتهاى بعد خیر القرون واقع شده

بحث ششم انکار حجت بودن سنت

بحث هفتم

بحث هشتم تغیر یافتن حالت مردم

بحث نهم سختها ومضبتها

بحث دهم

باب دوم فصلها در موضوع فتنه

فصل اول معناى فتنه

فصل دوم در زمان فتنه حفظ ایمان مشکل گردد

فصل سوم فرختن دین به عوض دنیا

فصل چهارم به عمل آخرت دنیا طلب کرده شود

باب سوم علامتهاى کبرا

فصل اول خروج مهدى

فصل دوم ظاهر شدن معدن طلا درفرات

فصل سوم فتح روم

فصل چهارم دجال

فصل پنجم قتال یهود

فصل ششم نزول عیسى علیه السلام

بحث در مورد عیسى علیه السلام

فصل هفتم یأجوج ومأجوج

فصل هشتم برامدن آفتاب از مغرب

فصل نهم دابة زمین

فصل دهم ظاهر شدن دود

فصل یازدهم نسیم خوش

فصل دوازدهم ظاهر شدن آتشى

 

مقدمه

 

الحمد لله رب العالمین والصلاة والسلام على رسوله محمد وعلى آله وأصحابه أجمعین.

این کتاب از دلایل جمع کردة مؤلف "کشف المنن فی علامات الساعة والملاحم والفتن" تألیف محمود رجب حمادی الولید ترتیب داده شده, در آن علامتهاى قیامت در اساس آیات الهى وسنت نبوى واقوال سلف بیان مى گردد. آنچه ما انجام داده ایم این ترتیب بابها وفصلها, بحث ومناظره ها وتخریج احادیث مى باشد. دعا مى کنیم, که الله سبحانه وتعالى کتاب را براى ما وتمام استفاده برندگان مفید بگرداند آمین یا رب العالمین وصلى الله على رسوله محمد وعلى آله وأصحابه ومن تبعهم بإحسان إلى یوم الدین.

محمد صبور " البخارى"

فهرست

 

 

باب اول: بحثها در موضوع قیامت

بحث اول: روز قیامت

 

س: آن وقتى را, که در آن قیامت واقع مى شود چه مى نامند؟ ج: آن را به عربى "الساعة" مى گویند. س: ساعت یا قیامت کى واقع مى شود؟ ج: در این موضوع الله تعالى مى فرماید: ﴿ یَسْأَلُونَکَ عَنْ السَّاعَةِ أَیَّانَ مُرْسَاهَا فِیمَ أَنْتَ مِنْ ذِکْرَاهَا إِلَى رَبِّکَ مُنتَهَاهَا إِنَّمَا أَنْتَ مُنذِرُ مَنْ یَخْشَاهَا کَأَنَّهُمْ یَوْنَهَا لَمْ یَلْبَثُوا إِلا عَشِیَّةً أَوْ ضُحَاهَا ﴾ (النازعات: 42-46) ترجمه: ﴿ ترا مى پرسند, که قیامت کى واقع شود؟ تو از دانستن آن در چه مقام قرار گرفتة؟ منتهایش به سوى پروردگار تو است. ( یعنى آن علم غیب بوده تو وغیر تو هیچ کسى آن روز را نداند) جز این نیست, که تو براى کسانى, که از آن روز مى ترسند بیم دهنده مى باشى. ( از شدت آن روز) در نظرشان چنین ظاهر شود, که گویا در دنیا جز مقدار وقت شام گاهى یا وقت صبحى درنگ نکرده اند﴾ یعنى بسیار وقت اندکى حیات به سر برده اند.

س: این آیت الهى به چه دلالت مى کند؟ ج: به چند امر مهمى:1- روز واقع شدن قیامت را به جز الله تعالى هیچ کسى حتى پیغمبر (ص) هم نمى دانند او تنها به این مأمور گردیده, که از علامتها وسختیهاى آن روز خبر و بیم بدهد. 2- این خبر وبیم تنها به کسانى منفعت مى رساند, که به واقع شدن آن روز ایمان داشته و از رسواى در آن خوف کنند. 3- روز قیامت آنچنان روز سخت ودشوارى است, که حیات چندین سالة انسان در نظرش بسیار اندک وناچیز مى نماید. یعنى تمام لذتها وخوشیهاى دردنیا ازسر گذرانیده را ناچیز وبى ارزش مى سازد. س: در این موضوع رسول الله (ص) چه گفته اند؟ج: درآخرحدیث مشهور به حدیث ایمان, اسلام واحسان جبریل(علیه السلام) از رسول الله (ص) چنین پرسیده اند: [ فأخبرنی عن الساعة؟ قال: ما المسؤل عنها بأعلم من السائل ] (متفق علیه) ترجمه: مرا از روز واقع شدن قیامت خبر دار نما, که کدام روز مى باشد؟ رسول الله (ص)در پاسخ چنین گفته اند: در این موضوع سوال شده از سوال کننده بیشتر خبر ندارد. یعنى آن روز را نه من مى دانم و نه تو. س: از این حدیث شریف چه را دانسته مى شود؟ ج: دانسته مى شود, که آن روز را الله تعالى به مقربترین ونزدیکترین بندگانش مثل جبریل (علیه السلام) ازفرشتگان ومحمد (ص) ازپیشواى پیغمبران خبر نکرده آن را به ذات خود اختصاص داده است.

س: ازموضوع گذشته چه خلاصه براورده مى شود؟ ج: الله سبحانه وتعالى آن روز را به هیچ شخصى, حتى به نزدیکترین فرشته وبزرگترین پیغمبرخبر نداده است. کسى دعوا کند, که آن روز را مى داند, دروغگو وکذاب بوده چنین دعوا دعواى دانستن علم غیب مى باشد, که او را از دین خارج مى کند.

فهرست

 

 

بحث دوم: علامتهاى قیامت

 

س: مراد از علامتهاى قیامت چیست؟ ج: مراد از آن کارهاى مى باشد, که قبل ازقیامت واقع گردیده به نزدیک شدن آن روز دلالت نماید. س: آن علامتها چند قسم مى باشند؟ ج: دوقسم:1- علامتهاى صغرا یعنى کوچک. 2- کبرى یعنى بزرگ. س: علامتهاى صغرا چند قسم اند؟ ج: سه قسم:1- علامتهاى, که ظاهر شده وبه انتها رسیده اند. 2– علامتهاى, که ظاهرشده وتا امروز ادامه دارد. 3- علامتهاى, که قبل از علامات کبرا در آینده واقع شوند. س: آن علامتهاى, که قبل از علامتهاى کبرا واقع گردند کدامهایند؟ ج: اینهایند: 1- ظاهر شدن پرچمهاى سیاه, که از برامدن مهدى خبرمى دهند.2- ظاهر شدن معدن تلا در زیر دریاى فرات وبراى آن آتش گرفتن جنگ 3- درگیرهاى بین مهدى ودشمنانش.4- فروبردن زمین لشکرسفیانى را در ذوالحلیفه. 5- رهبرمسلمانان انتخاب گردیدن مهدى وبیعت بزرگان شام وعراق با وى.

س: علامتهاى کبراى قیامت چند قسم مى باشند؟ ج: دو قسم: 1- مألوف ومراد ازآن خروج دجال, نزول عیسى (علیه السلام) وخروج یأجوج ومأجوج مى باشد. 2- غیر مألوف, یعنى برامدن آفتاب از جاى نشستنش, برامدن دابه یعنى جانورى, دود, یعنى فراگرفتن دودى اطراف واکناف عالم را وفروکشهاى زمین.

س: آیاغیر این علامتهاى صغرا وکبرا فرا رسیدن قیامت دیگر نشانها نیز دارد یا خیر؟ ج: آرى! از جمله ویران کردن خانة کعبه, ترک کردن مردم مدینة نبوى را, برداشته شدن قرآن از دلها ومصحفها وغیره.

فهرست

 

 

باب دوم: ظهور علامتهاى قیامت

بحث اول: اولین علامتهاى قیامت

 

س: اولین علامت نزدیک شدن قیامت کدام است؟ ج: این ظاهر شدن پیغمبرى محمد (ص) مى باشد, که در سال 610 ملادى به وقوع پیوسته است. س: با کدام دلیل مى گوید, که آشکار شدن پیغبرى محمد (ص) از نزدیک شدن قیامت خبرمى دهد؟ ج: در این موضوع رسول (ص) چنین گفته اند: [ بعثت أنا والساعة کهاتین کفضل إحداهما على الأخرى وضم السبابة والوسطى ] ( رواه البخاری والترمذی و صححه وقد صححه الألبانی فی صحیح سننه ج: 2/ص 480/ حدیث: 2214) ترجمه: زمان پیغمبرى من وبرپا شدن قیامت مثل (فرق درازى) این دو انگشت مى باشد. این را گفت ودو انگشت خود یعنى سبابه وانگشت در مابین بوده را با هم جمع کرد. درحدیث دیگر چنین آمده است: قال عون بن مالک أتیت النبی (ص) فی غزوة تبوک وهو فی قبة من أدم فقال: [إعدد ستا بین یدی الساعة: موتی ثم فتح بیت المقدس ثم موتان یأخذفیکم کعقاص الغنم ثم استفاضة المال حتى یعطى الرجل مائة دینار فیظل ساخطا ثم فتنة لا یبقى بیت من العرب إلا دخلته ثم هدنة تکون بینکم وبین بنی الأسفر فیغدرون فیأتونکم من ثمانین غایة تحت کل غایة اثنا عشر ألفا] ( رواه البخاری) ترجمه: عون بن مالک مى گوید: در چنگ "تبوک" نزد رسول الله (ص) آمدم که او در بناى به شکل گنبد ساخته شده بوده گفت: شش واقعه اى را, که عن قریب قیامت واقع گردند بشمار: 1- وفات من. 2- بعد آن فتح بیت "المقدس". 3- موتان یعنى مرگى اشخاص بسیار مثل بیمارى عقاص گسفندان, که مثل وبا بوده عدد بسیار انسانها در آن هلاک گردند. 4- بعد این پول ومال آن چنان بسیار گردد, که به کسى صد دینار داده شود بازهم ( آن را ناچیز دانسته) ناراض بماند. 5- بعد آن فتنة به پا خیزد, که هیچ خانة عربى از آن آرام نماند. 6- بعد این بین شما وبین بنى اسفر یعنى رومیها صلح مى شود, که آنان غدر کرده پیمان را مى شکنند وزیر هشتاد پرچم یعنى لشکر هشتاد دولت بالاى شما ناگهان حمله مى کنند. در زیر پرچم هر دولتى دوازده هزار عسکر مى باشد.

س: ازاین بحث چه خلاصه براورده مى شود؟ ج: اولین علامت نزدیک شدن قیامت آشکار شدن پیغمبرى محمد (ص)بوده ووفات رسول الله (ص) نیزازاین علامتها دانسته مى شود.

فهرست



خرید و دانلود مقاله درباره علامتهاى قیامت


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.