لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 10
تدریس با تصاویر آموزشی
این گونه عکس ها را میتوان برای معرفی و موضوعات جدید، برای اصلاح اشتباهات و سو تعبیرات،برای انتقال اطلاعات اساسی و برای ارزشیابی از پیشرفت های شاگردان بکار برد.
راههای گوناگون استفاده از تصاویر کاغذی
1-صرفاً عکس های معنی دار را انتخاب کنید: در انتخاب عکس ها، مهارت و بصیرت معلمان نقش راهنما را بازی میکند.
2-عکس ها را ازحیث کمیت محدود کنید: نشان دادن همزمان چند عکس در وقت مناسب که شاگردان بتوانند مشاهده و بررسی عکس ها و انتقال سریع آن را داشته باشند و بتوانند راه های را گرفته و آنها را مقایسه کرده و تضاد ها را پیدا کرده.
3- همراه عکس ها از بیان نیز استفاده کنید: معلمان وظیفه دارند که در هنگام نشان دادن عکس ها از شاگردان سوال کردن و پاسخ صحیح را دریافت کنند.
4-عکس هایی را انتخاب کنید که تصویر و تفسیر برانگیز باشد: میتوان از شا گردان خواست تا با رویت عکس های مختلف از مراحل یک فرآورده و یا مراحل کار یک موتور پرسید و درباره آن صحبت کرد.
5-از تضاد،مقایسه و تداوم استفاده کنید: میتوان با استفاده از عکس های گوناگون،که هر یک مرحله بخصوصی در تکامل و یا حادثه ای را مشخص میکنند شاگردان را به استنباط گرایش داد.
6- عکس ها را از طریق گوناگون مورد استفاده قرار دهید: 1- آنها را در جلوی کلاس به نمایش گذارده و پس از طرح سوالاتی در مورد آنها و آنها را در جعبه های و یا جاهای دیگری که شاگردان قادر به دستیابی و مطالعه انفرادی آنها باشند قرار داد.
2-آنها را در تهیه یک تابلوی نمایشی مورد استفاده قرار دارد.
3-آنها را از طریق پروژکتور اوپک در معرض دید تماشاگران قرار دهید.
ارزشیابی از طریق استفاده از عکس های کاغذی
1-عکس ها را روی میز و یا محل مناسب قرار دهیم و به هر یک از عکس شماره ای بدهیم که مشابه شماره های مندرج در برگ ارزشیابی باشد. و در مورد عکس ها 1 یا 2 سوال مطرح کنیم و وقتی که پاسخ دادند از آنها بخواهیم تا با مرور عکس ها از نزدیک،پاسخ خود را بررسی کنند.
2-به اندازه کافی عکس های کاغذی تهیه کنید، و به هر یک از عکس ها شماره ای بدهید. و بعد از شاگردان بخواهید که برای هر یک عکس یک سوال را مطرح کند. به این ترتیب همه شاگردان به همه سوالات پاسخ میدهند.
3-بسته هایی از عکس ها را که نشان دهنده فرایند های فنی هستند به گروههای مختلف آموزشی بدهید، آنها را درست و منطقی مرتب کنند.
4-مجموعه ای از عکس ها ترتیب داده و در کنار هر عکس سوالاتی را که با ورقه دیگر نوشته شده قرار دهید و از شاگردان بخواهید تا هر کدام به یک عکس و سوالات مربوط به آن مراجعه کرده و پاسخ پاسخنامه خود درج نمایند.
امتیازات استفاده از عکس در آموزش
1- به یاد آوردن تجارت: استفاده از عکس های سفید، سیاه و رنگی میتواند جانشینی برای اشیا- حوادث و وایع گذشته باشد.
2-کمک به مطالعه جزئیات:برای مطالعه دقیق عکس های بسیار درشت به نام (کلوزآپ)
3-اصلاح و اشتباهات و سو تعبیرات: نشان دادن عکس در حین آموزش از بروز اشتباهات جلوگیری میکند.
4- مقایسه و تضاد: مشاهده عکس ها شاگردان را به تشابه و تضاد راهنمایی میکند.
5-ایجاد تجارب جدید برای شکستن بعد زمانی و مکانی به کار میرود.
6-نمایش مراحل تکامل= به وسیله آن کاربرد عکس های آموزشی بسیار ساده و آسان است.
7-آمادگی برای استفاده از تجارب آتی= برای بازدید موزه ها و گردش های علمی و اماکن تاریخی مفید و سودمند است.
8-آشنایی بازیابی ها= ذوق زیبا شناسی را در شاگردان پرورش دهد.
خصوصیات عکس خوب
1-روشن و واضح باشد
2-کلیه عوامل آن از قبیل رنگ و نور معرف یک فکر وایده خاص است.
3-تقلب نشده و از حقه های عکاسی استفاده نشده
4- استفاده از رنگ بیشتر به واقعیت توجه شده نه جنبه زیبایی
5-دارای زیرنویس مناسب باشد.
6-به سادگی قابل استفاده بود.
هدف از تهیه چارت ها، ارائه دیدار ایده ها و مفاهیمی است که تفهیم آنها از طریق ارائه کتبی و شفاهی مشکل است. چارت های کارا و موثر ترکیبی است از انواع فرم های ترسیمی، تصاویر، نقاشی ها،کارتون ها،گراف ها یا گرام ها و مواد هستند.
انواع چارت ها:
1- چارت های زمانی= مشخص کننده وقایع و حوادث تاریخی در یک دوره از تاریخ است و از دو محور عمودی و افقی استفاده میشود.
2- چارت های نواری و چارت های برگردان= نواری= دارای قسمت های متوالی پوشیده از نوار و یا کاغذ هستند که در مواقع لازم جدا میشود.
چارت های برگردان= برای ارائه اطلاعات به صورت متوالی که عرضه آنها بر روی یک برگ مشکل است.
3-چارت های طبقه بندی و سازمانی= می توان به سه نوع 1-جریانی 2- درختی 3- شاخه ای. چارت درختی برای مشخص کردن مشخصات ، ترکیب و روابط میان