لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : .doc ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 56 صفحه
قسمتی از متن .doc :
ورزش و جامعه پذیری
چه کسانی بازی می کنند و برای آن ها چه اتفاقی می افتد؟
جامعه پذیری موضوع محبوب امروزه در بحث های ورزشی است. دلیل پرسش هر کدام از سؤال های زیر علاقه مندی به ورزش و مسائل جامعه پذیری است.
چرا بعضی از مردم از روی تعصب به بازی کردن و تماشا کردن ورزش علاقه مندند. در حالی که به نظر می رسد دیگران توجهی به ورزش ندارند؟
چه وقت و چرا مردم بازی کردن ورزش های رقابتی را متوقف می کنند و با این کار برایشان چه اتفاقی می افتد؟
اثر ورزش کردن بر روی زندگی، شخصیت، رفتار، افکار ، ارتباطات و شغل مردم چیست؟
خیلی از ما در جامعه ی ورزشی ، تحقیقاتی را برای یافتن پاسخ یکی از این سؤال ها یا بیشتر آنها می دهیم. پاسخ این تحقیقات ما را به جهت های مختلفی می رساند و به معیارهای نظری بستگی دارد که در جهت راهنمایی افکارمان درباره ورزش و مشارکت آن بکار برده می شود. اثر پرسکتیو نظری در ابتدای این فصل بحث خواهد شد. بعد از آن به سه موضوعی که در مرکز بحث های ورزش و جامعه پذیری هستند رسیدگی می کنیم.
مرحله ی درگیر شدن و درگیر ماندن در ورزش.
مرحله ی تغییر یا پایان دادن مشارکت به ورزش.
تأثیر درگیر بودن در ورزش.
در ارتباط با این موضوعات، توضیح خواهیم داد که چگونه سؤال های قبلی در جامعه ورزشی را لیست کردند و پاسخ داده اند. زمانی که این فص را خواندید خواهید دید که پاسخ بیشتر آنها ناقص و خیلی دیگر بسیار پیچیده اند که بحث درباره ی آنها به فصل بعد موکول خواهد شد.
در پایان این فصل، اطلاعاتی راجع به پیشنهادهای جدید به جامعه پذیری است، اساس این پیشنهادها برای نظریه ی انتقادی است که تأکید می کند جامعه پذیری مرحله ی، ارتباطی و فرهنگی نسبت به مرحله ی فردی و شخصی است.
جامعه پذیری چیست؟
جامعه پذیری مرحله ی عملی یادگیری و رشد اجتماعی است. و زمانی رخ می دهد که ما با یکدیگر روابط متقابل داشته باشیم و از جامعه ای که در آن زندگی می کنیم آگاه باشیم. این امر مستلزم شکل گیری در مورد این عقیده است که ما که هستیم. و چه چیزی در زندگی ما مهم است. مطلقاً ما یادگیرنده های بی اراده ای در مراحل جامعه پذیری نیستیم. ما عملاً در جامعه پذیریمان مشارکت داریم. زمانی که تأثیر می گذاریم بر روی کسانی که بر روی ما تأثیر می گذارند. ما عملاً آنچه را که می بینیم و می شنویم تفسیر می کنیم.
ما دریافت می کنیم درباره اینکه کی هستیم، درباره دنیا و آنچه را که باید انجام دهیم تا مسیرتان را در دنیا تعیین کنیم.که پیام هایی را که قبول، رد و یا اصلاح می کنیم. بنابراین جامعه پذیری، روند یک راه ای از تأثیر اجتماع بر روی آنچه ما مدل و شکل می دهیم نیست. در عوض، بیان آنچه که عملاً ما را به دیگران متصل می کند به اطلاعات ترکیبی و تصمیم گیری در مورد شکل دادن زندگی و دنیای اطرافمان، روندی متقابل ایجاد می کند.
این تعریف جامعه پذیری که من به منظور هدایت تحقیقاتم از آن استفاده می کنم. پایه اش بر روی ترکیبی از نظریه های تعامل و انتقادی است. بنابراین، همه جامعه شناسان با آن مؤافق نیستند. به عنوان مثال: افرادی که پیشنهادهای نظری تعارض یا نقش گرایی را به کار می برند، باید جامعه پذیری را تا حدودی در اصطلاح متفاوتی تعریف کنند. تعریفشان بر روی چگونگی انجام تحقیقات و پرسیدن سؤالاتی راجع به ورزش و جامعه پذیری تأثیر دارد.
(پیشنهاد نقش گرایی به جامعه پذیری)
هنگامی که نظریه نقش گرایی به منظور هدایت تحقیقات به کار گرفته می شود، جامعه پذیری را مرحله ای از آن به حساب می آورند. که سبب گسترش آن دسته از ویژگی های اجتماعی می شود که ما را قادر می سازد تا در جامعه پذیرفته شویم و در فعالیت های آن شرکت کنیم. نقش گرایی فرض می کند که جامعه پذیری با مدل درونی سازی سازگار است (به کوآکلی ab1993 مراجعه کنید). به عبارت دیگر زمانی که ما در خانواده یمان رشد می کنیم، به مدرسه می رویم، با هم سن و سالمان ارتباط برقرار می کنیم، پیام هایی از رسانها های خبری می گیریم، قوانینی را که باید دنبال کنیم و یا در جامعه به کار ببریم را یاد می گیریم.
وقتی که محققان، مدل درونی سازی را برای هدایت مطالعاتشان به کار می برند، بر روی سه اصل متمرکز می شوند. 1- ویژگی افرادی که اجتماعی اند.
2- رسم اجتماعی و مردمی که معاشرت می کنند.
3- پیامد خاص، یا نتایج جامعه پذیری
در بیشتر مطالعات ورزشی و جامعه پذیری، محققان بر روی ورزشکاران به منزلۀ شخصیت های اجتماعی متمرکز می شوند. مطالعات طراحی شده اند تا ورزشکار اجتماعی را مشخص کنند.
این واسط های جامعه پذیری پدر، مادر، برادر، خواهر، معلم، مربی، هم سن و سال و گاهی مدلی با نقش خاص می باشند.
ویژه ترین و مؤثرترین جامعه پذیرها به منزله ی قابل توجه دیگران توصیف می شوند. در بعضی از موارد عرف های جامعه پذیری از قبیل خانواده، آموزش و پرورش و رسانه های خبری همچنین در ارتباط با مشارکت ورزشی مورد مطالعه قرار می گیرند. پیامد جامعه پذیری و یا نتایجی که مورد مطالعه قرار می گیرند شامل نگرش شخصی،