لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 33
مقدمه:
در این نوشتار، چالشهای عمده فراروی توسعه فناوری اطلاعات در صنعت بیمه کشور تحلیل شده و در هر حوزه راهکارهایی برای غلبه بر این چالشها ارائه میگردد. در این نوشتار، چالشهای عمده فراروی توسعه فناوری اطلاعات در صنعت بیمه کشور تحلیل شده و در هر حوزه راهکارهایی برای غلبه بر این چالشها ارائه میگردد.آنچه مسلم است تنوع و حجم مشکلات در این زمینه بسیار قابل توجه میباشد لذا در این مقاله صرفاً به موارد عمده و راهکارهای نسبتاً کلی اشاره شده است.نقش فناوری اطلاعات در صنعت بیمه بهصورت کلان از سه منظر اساسی زیر حائز توجه و عنایت ویژه است :
o نقش و تأثیر فناوری اطلاعات در فرایند انجام عملیات بیمهگری ( همانند ماشین تولید در صنایع دیگر )
o نقش فناوری اطلاعات در نتیجه عملیات بیمهگری و تاثیر آن در ضریب نفوذ بیمه در کشور
o نقش اطلاعات و آمار دقیق و بموقع در کیفیت اداره امور شرکتهای بیمه
اساساً دو نقش ( کارکرد ) اساسی برای فناوری اطلاعات در رابطه با کسبوکار سازمانها محتمل است:
چالشها و راهکارهای توسعه فناوری اطلاعات در صنعت بیمه کشور
- ایجاد کسبوکار جدید : در این حالت سازمان بهکمک IT مدل کسبوکار خود را تغییر میدهد ( بانکداری الکترونیکی در صنعت بانکداری ) و یا اینکه خطوط کسبوکار جدید بر مبنای فرصتهای ناشی از کاربرد IT راهاندازی میکند ( راهاندازی پایگاههای اطلاعرسانی مبتنی بر وب توسط آژانسهای خبرگزاری سنتی ). بهعبارت دیگر، کاربرد IT در این حالت موجب تغییر زنجیره ارزش سازمان در بخش فرآیندهای اصلی میشود.
- پشتیبانی کسبوکار موجود : در این حالت سازمان از IT برای پشتیبانی مدل کسبوکار فعلی و بهبود شاخصهای کارایی خطوط کسبوکار فعلی استفاده میکند. بهعبارت دیگر، جایگاه اصلی IT در این حالت، فرآیندهای پشتیبانی زنجیره ارزش سازمان است.
باید توجه داشت که معمولاً هر دو این نقشها بهطور همزمان در تقریباً اکثر سازمانها مورد استفاده قرار میگیرد، اما درجه اهمیت و تاکید بر روی یکی از این نقشها، تعیینکننده مأموریت IT در سازمان است.
با تحلیلی که از شرایط کسبوکار صنعت بیمه و محیط صنعت، در ایران صورت گرفته است، بهدلایل زیر بهنظر میرسد، نقش عمده IT در صنعت، همان نقش پشتیبانیکننده آن باشد:
- رشدنیافتگی صنعت بیمه ایران از نظر استفاده از بیمههای الکترونیکی بهدلیل موانع حقوقی، قانونی، فنی و نهادی.
- حجم زیاد کسبوکار بیمه مبتنی بر مدل سنتی که بهنظر میرسد تا آینده قابلپیشبینی تغییر اساسی در آن محتمل نباشد.
- عدم وجود شواهد قوی در جهتگیری عمده صنعت مبنی بر ایجاد کسبوکار الکترونیک، که بهدلیل ماهیت و شکل آئیننامهها و مقررات رسیدن به آن مبهم است.
- ظرفیت قابلتوجه اشباعنشده در زمینه پشتیبانی کسبوکار موجود توسط IT، که تغییر کسبوکار مبتنی بر IT را به اولویتهای بعدی منتقل میکند.
در صورتی که بخواهیم از این سه منظر به توسعه فناوری اطلاعات در صنعت بیمه بنگریم، حوزههای عمده زیر قابلتفکیک و تحلیل خواهد بود:
1. مدیریت و برنامهریزی Management & Planning
2. اطلاعات و محتوا Information & Content
3. زیرساختهای داده و ارتباطات Data & Communication Infrastructure
4. نرمافزارهای کاربردی Software
5. مسائل فرهنگی و حوزه کاربران Culture & Users
تعیین حوزههای توسعه در یک سازمان، با هدف ایجاد یک چارچوب واحد برای یکپارچگی همه فعالیتهای توسعهای در آن سازمان انجام میشود. برای توسعه IT در هر سازمانی مجموعه متنوعی از اقدامات در زمینههای مختلف زیرساختی، فنی و مدیریتی باید صورت گیرد. بدون یک الگوی وحدتبخش، یکپارچهسازی و تعیین تقدم و تأخر این اقدامات دشوار خواهد بود.
بهمنظور تعیین حوزههای توسعه فناوری اطلاعات در صنعت بیمه بهتر است از الگوی مفهومی مندرج در صفحه بعد در شرکتهای بیمه استفاده شود:
در این الگو، کلیه فعالیتهای لازم برای توسعه IT بر حسب ارتباط آنها به ارکان اصلی و پیشنیازهای معماری IT در سازمان، دستهبندی میشوند.
ارکان معماری IT که در این الگو مبنای تقسیمبندی فعالیتها قرار میگیرد، عبارتند از:
1) کاربردها :
برنامههای نرمافزاری کاربردی که برای تامین اطلاعات و سرویسهای مورد نیاز شرکت از آنها استفاده میشود. این حوزه خود به 7 حوزه فرعی ( متناظر با حوزههای کاربردی IT در صنعت بیمه ) تقسیم شده است.
• حوزه مدیریت ارتباط مشتریان (CRM)
• حوزه سیستمهای پشتیبانی