لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 124
/
دانشگاه آزاد اسلامی
واحد تهران مرکزی
پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته جغرافیا (گرایش برنامه ریزی توریسم)
موضوع:
ارزیابی کیفی شاخص های طرح های توسعه گردشگری
(مطالعه موردی شهرستان فیروزکوه)
استاد راهنما: دکترعلی رحیم پور
استاد مشاور: دکترمسعود گودرزی
دانشجو: مریم فرجیان سرخاب
تابستان 1391
/
فصل اول
کلیات تحقیق
مقدمه:
علیرغم تلاشهایی که در قرن گذشته برای رسیدن به توسعه و کاهش فاصله میان ملل مختلف صورت گرفته است ، در ابتدای قرن بیست و یکم ، هنوز این موضوع مهمترین دغدغه فکری ملتها ، بویژه ملتهای در حال توسعه ، می باشد . تنوع بخشی به اقتصاد ، بالا بردن کیفیت محیطی ، بالا بردن شاخصهای توسعه انسانی ، اشتغال زایی ، ارتقاء کیفیت محیط زیست و دهها موضوع دیگر مهمترین آرمان و آرزوی ملتهای در حال توسعه می باشد . علیرغم این آرزوها ؛ فقر ، بیکاری ، آشفتگی محیطی و توسعه نیافتگی ، واقعیتهای تلخ آمیخته به زندگی آنها گردیده است . جهت رهایی از این وضعیت گزینه های (آلترناتیوهای ) مختلف در طول قرن گذشته از سوی صاحب نظران مطرح گردید اما هیچ کدام به معنای واقعی ، کارساز واقع نشده است.
در سالهای اخیر تهیه طرح های گردشگری ، بعنوان راهکاری جدید برای رهایی از این شرایط مورد توجه قرار گرفته است ، به نظر می رسد کشورهایی که از قابلیتهای بالقوه مناسبی در این زمینه برخوردارند ، بتوانند توسعه گردشگری را در برنامه های توسعه ملی خود گنجانده و راه تکامل را طی نمایند . (کرمی ، 5:1387)
به طور کلی در کشور ما که به عنوان یکی از کشورهای جاذب گردشگر در سطح منطقه و جهان شناخته شده است ،پتانسیل های توسعه این بخش بالاست چنان که به طور مثال شهرهایی با تنوع اب و هوایی متفاوت نظیر فیروزکوه تنها در شرایطی می توانند سهم شایسته خود را از گردشگران بین المللی و داخلی جذب نمایند و از منافع چند بعدی حاصل از آن بهرهمند گردند که برای عناصر و اجزای مختلف تشکیل دهنده صنعت گردشگری ، برنامه ریزی مناسب صورت گیرد . تجربیات جهانی و تجربه گذشته کشورمان نشان می دهد که هر چند وجود امکانات و زیر ساخت های گردشگری شرط لازم برای توسعه این فعالیت می باشد و لیکن این تنها شرط ،کافی نیست.
کشورهایی که این مسأله را در نیافتهاند و به دلیل نوع ایدئولوژی حاکم یا عدم برنامه ریزی مناسب نتوانستهاند ، شرایط جذب کننده گردشگر را فراهم آورند ، مهمترین بازندگان در میدان رقابت بین المللی بودهاند . چرا که لازمه توسعه این فعالیت و جذب گردشگران بیشتر ، برنامه ریزی جامع برای همه عناصر و