لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 65
/
دانشگاه آزاد اسلامی
واحد علوم و تحقیقات اردبیل
پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت آموزشی
موضوع:
بررسی راهکارهای موثر بر توسعه حرفه ای معلمان مقطع ابتدایی شهر تهران
استاد راهنما: خانم دکتر توران سلیمانی
استاد مشاور: دکتر عادل زاهد بابلان
دانشجو: سحر عسگریان
بهار 1391
/
فصل اول
کلیات تحقیق
مقدمه:
در دورانی از تکامل بشر قرار گرفتهایم که منابع انسانی اساسیترین نقش را در توسعه جامعه ایفا میکنند و در این میان بدیهی است که در هر جامعهای آموزش و پرورش سنگ زیر بنای توسعه اقتصادی، اجتماعی سیاسی و فرهنگی است. در این میان برخورداری از آموزش و پرورش کارامد ، رکن اساسی توسعه حرفه ای برای معلمان و دانش اموزان به شمار می رود.(ملکی ، 1380)
از مسائل اساسی و با اهمیت نظام آموزش و پرورش موضوع توسعه حرفه ای معلمان آن است . معلمان حرفه ای در آموزش و پرورش نیازمند برخورداری از دانش های روز به ویژه در زمینه روشهای تدریس موثر هستند ، چرا که علاوه بر عوامل گفته شده کاراین افراد تولید کالا نیست بلکه مدیریت در این سازمان انسان سازی است. چرا که بذر و محصول این سازمان انسان است نه یک عنصر مادی .
در یک دید سیستمی به نظام آموزش و پرورش جایگاه معلمان حرفه ای از نقش بسیار والایی برخوردار میباشد که در صورت قرار گرفتن معلمان کارآمد در این جایگاه ، سیستم آموزشی میتواند با کیفیت بالاتری به اهداف خود برسد و بر عکس قرار گرفتن معلمانی که فاقد کارآیی و لیاقت باشند باعث کاهش اثر بخشی دیگر اجزاء این سیستم خواهند شد.
پیتر دراکر بیان میکند همانطور که درختان از سر فاسد میشوند و میمیرند سازمان اموزشی نیز هنگامی کارآیی و اثر بخشی خود را از دست میدهد که مدیر و یا معلمان آن افرادی بی لیاقت و غیر متخصص بوده و از دانش روز بی بهره باشد . ( الوانی ، 1387 ، ص 38 )
از آنجا که مدرسه به عنوان یک سازمان اجتماعی حساس و مهم از جایگاهی خاصی در جامعه برخوردار است لازم است معلمان آن از بهترین و شایستهترین افراد سازمان که از شایستگیهای حرفهای لازم برخوردار باشند به تدریس در مدارس گمارده شوند. از این رو دبیرانی میتوانند کشتی آموزش و پرورش را از طوفانها و گردابهایی که در سر راه آن قرار میگیرد نجات داده و به منزل مقصود برسانند که شایستگی و کاردانی لازم را داشته باشند و این شایستگی حاصل نمیشود مگر آنکه آنان علاوه بر داشتن تعهد و صلاحیتهای فردی اجتماعی به علم و دانش تدریس کارامد نیز مجهز شوند. و در حقیقت تعهد و تخصص را توأماً داشته باشند.