لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : .docx ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 11 صفحه
قسمتی از متن .docx :
/
عنوان مقاله :
بررسی عوامل و موانع تاثیرگذاری رفتار استادان در پیشرفت دانشجویان
نگارنده : سروش مالکی زاده (عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایذه)
چکیده
بدون شک هر استاد دلسوزی که سنگر تعلیم و تربیت را برگزیده و در خط مقدم رزم فرهنگی با جهالت ها ، توطئه ها و انحرافات فرهنگی قرار گرفته مقصد اصلی اش اصلاح و هدایت گری دانشجویان خویش می باشد.
عواملی چون نوآوری ، انگیزش مطالعه در دانشجویان جهت دهی آنها به تحقیق و پژوهش ، خوشرویی و تواضع استاد و همچنین رفع موانع و مسائل تنش زا از قبیل مسائل اعتقادی ، سیاسی ، اجتماعی و ملی به عنوان یک ضرورت اساسی در پیشرفت دانشجویان احساس می گردد.
کلید واژه ها : عوامل ، موانع ، رفتار استاد ، پیشرفت دانشجو
مقدمه
بی تردید هدایت گری و پیشرفت انسانها از خطر انحراف و سقوط ، رسالتی بس عظیم ، ارزشمند و بی بدیل در میان انواع رسالت ها و اعمال انسانی است. رسالتی شکوهمند و عالی مقام که در منزلت آن هر آنچه گفته شود باز هم کم است و ادا کننده ی حق مطلب نخواهد بود.
و معلم پیامبری بزرگ است که تکمیل رسالت نبی خاتم صل اله علیه و آله به او سپرده شده و شغل و دغدغه ی او همان شغل و دغدغه ی انبیاست.
معلم به تعداد انسانهایی که دستگیر و راهنماست و به اندازه ی عمر انسانیت خواهد زیست. پرونده ی اعمال او تا زمانی که تربیت یافتگان بی واسطه یا با واسطه او زنده اند باز است و باقیات الصالحات او تمامی ندارد. امام صادق (ع) می فرماید : «معلم الخیر تستغفر له دوَاب الارضِ و حتیانُ البَحر و کلُّ صغیرةٍ و کبیرةٍ فی ارض الله و سمائهِ » برای معلم خوبیها ، تمام جنبندگان روی زمین ماهیان دریا و هر موجودکوچک و بزرگی در آسمان و زمین است طلب آمرزش می کنند.
در این مقاله دو سوال اساسی مطرح گردیده است ، یکی اینکه عوامل تاثیرگذاری رفتار استاد در پیشرفت دانشجویان کدامند و دیگر آنکه موانع تاثیر گذاری رفتار استاد در عدم پیشرفت دانشجویان کدامند ، این مقاله درصدد پاسخ دادن به این سوالات می باشد.
عوامل تاثیر گذاری رفتار استاددر پیشرفت دانشجویان:
منظم بودن استاد ، خوشرو بودن و گشاده رویی وی ، پرهیز از خشم و غضب و در صورت بروز کنترل آن جسارت به دانشجو، پرهیز از تکبر و خود ستایی ، نوآوری و ایجاد انگیزش در دانشجویان و جهت دهی آنها به پژوهش بی تردید عوامل بسیار موثر در پیشرفت دانشجویان به حساب می آید، در ذیل به برخی از این عوامل اشاره می گردد.
1-1- نوآوری، استفاده از جلوه های هنری
انسان فطرتاً زیبا طلب است ؛ او عاشق زیبایی هاست و تنوع طلبی و نوگرایی از خصلت های بارز انسانهاست ؛ ا این رو بهره گیری از این خصلت می تواند امری بسیار موثر و دارای نفوذ در امر تدریس باشد. چنانکه بر هر شخص روشن است طبع انسان به شدت از یکنواختی و تکرارهای ممل گریزان است.
پرداختن به یکسری موضوعات تکراری بدون هیچ خلاقیت و نوآوری2 نه تنها دانشجو بلکه خود استاد را کسل و دلزده می نماید از این رو یک استاد موثر استادی است که با افزایش اطلاعات و معلومات خویش و با بهره گیری از انواع جلوه های زیبای هنری شامل قطعات زیبای شعر های حکیمانه، تمثیل های زیبا و رسا، داستانهای واقعی و با ساختگی مناسب، و بهره گیری از اموری نظیر خط زیبا، قدرت طراحی و نقاشی، فیلم، اسلاید و ... کلاس را جذاب و فرح بخش ساخته و تاثیرات درس خویش را صد چندان می نماید. از این رو پیشنهاد می شود استادانی که فاقد این صلاحیت های هنری می باشند، جهت بالا بردن کیفیت تدریس خویش در این خصوص با بذل همت و حوصله و پشتکار سرمایه گذاری نموده و خود را به این هنرها مسلح سازند. نکته ی دیگر در این خصوص زیبا بیان نمودن مطالب برای دانشجویان است که در این مورد حضرت امام رضا (ع) می فرماید: «فَانَ الناسَ لَو عَلِمو المَحاسِن کَلا منالَاتَبّعونا» اگر مردم زیبایی های کلام ما را می دانستند قطعاً از ما پیروی می کردند، بنابراین زیبا بیان کردن مطالب نکته ی بسیار در خور توجه است که غفلت از آن موجب افت بسیار زیاد تاثیرات و گاه عواقب وخیمی را در پی خواهد داشت.
1-2- انگیزش برای مطالعه دانشجویان
بی تردید فرصت در اختیار برای تاثیر گذاری بر روی دانشجویان ؛ فرصتی کافی و وافی نبوده و نمی تواند در این وقت کم (یعنی دو واحد درسی) تمام منویات خویش را عملی ساخته و هذ آنچه لازم است را به دانشجو انتقال داد. در این حالت وظیفه ی مهم دیگری که بر عهده ی استاد قرار می گیرد؛ عبارتست از استفاده بهینه از از اوقات دانشجو در بیرون از کلاس یعنی زمان هایی که دانشجو در منزل در اختیار دارد و اکثر آنها بیهوده و به بطالت می گذرد یکی از مهمترین عوامل برای بهره گیری از این