این تحقیق ، با موضوع دیوارنگاری بصورت Word انجام گرفته است.تحقیق برای رشته هنر مناسب است و در 41 برگه می باشد. شما می توانید این تحقیق را بصورت کامل و آماده تحویل از پایین همین صفحه دانلود نمایید.
بلافاصله بعد از پرداخت و خرید ، لینک دانلود نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک فایل مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد.
1- دیوارنگاری در دوره سلجوقی
سلجوقیان که نسبت ایشان به (سلجوق بن دقاق) می رسد طایفه ای بودند از ترکمنان و غز و خزر که در روزگار سامانیان در دشت های خوارزم و سوانح دریایی خزر در آن سوی رود جیحون سکونت داشتند. در حدود سال 416 هجری قمری ترکمنان سلجوقی در ماوراءالنهر سر به شورش بداشتند. ریاست ایشان در آن زمان با ارسلان بن سلجوق بود. سلطان محمود بر ارسلان دستیافت و او را در دژ (کالنجر) از قلاع هندوستان به زندان lpTافکند و بسیاری از ایشان را بکشت. تا محمود زنده بود سلجوقیان به سبب قدرت او یارای شورش و عصیان نداشتند.
چون در گذشت و پسرش مسعود به سلطنت نشست در سال 426 هجری قمری قریب ده هزار تن از جنگاوران سلوقی به سرکردگی طغرل بیگ و چغری بیگ و ینجو پسران میکائیل از ماوراء النهر به حدود خراسان آمدند و از مسعود خواستند که به داخل ایران مهاجرت نمایند. چون مسعود از این کار مانع شد بین سلجوقیان و دولت او اختلاف افتاد و پس از چند جنگ مسعود را از بین مرو و سرخس شکست دادند و طغرل پسر میکائیل در سال 429 ه ق به نیشابور در آمد و بر تخت و به نام خویش خطبه خواند. وی موسس سلسله سلجوقی است.
سلجوقیان ساختمان های خود را با طرح های برجسته و گچبری ها تزئین می کردند و دیوارهای اتاق ها را با کاشی های رنگین درخشان می پوشانیدند. در ایران رنگ امیزی از ضروریات است زیرا که بیشتر این سرزمین ویران است و گل ها و گیاهان در بهار دورانی کوتاه دارند و با فرا رسیدن فصل گما تنها زمین تشنه لب بر جی می ماند پی دیوارهای رنگین کاخ ها و محراب های مسجد ها می توانند جبران بی رنگی های طبیعت را بکنند و در هر فصلی یادگاری از بهار باشند. کاشی ساان ایرانی در کاشان و ری در کار خویش استاد بودند و در سده دوازدهم برابر با قرن ششم هجری کاشی های شگفتی می ساختند. این کاشی ها به شکل ستاره و صلیب با رنگ های برجسته و چشم گیر بودند که به شکل ها جلوه ای خاص میبخشیدند. کاشی های مسجدها با گل و بته به شیوه اسلیمی و عباراتی از قرآن کریم پرداخته می شد. در کاخهایی که برآوردن تصویرهای آدمیان و جانواران و درخت ها در ان مجاز بود این تصویرها را در کاشی های ستاره شکل می بینیم.
کاشی ها معمولاً در فرم های ذیل جای می گیرند:
1. کاشی چلیپایی که معمولاض برای پر کردن فضای بین کاشی های ستاره ای قرار می گیرند.
2. کاشی چند ضلعی که شامل شش ضلعی (مسدس) هشت ضلعی چهار ضلعی مربع، چهار ضلعی مربع مستطیل است.
3. کاشی چند گوشه، چون کاشی های دوازده گوش، شش گوش، هشت گوش، هفت گوش،پنج گوشت که اعداد فرد در این چند گوشه ها کمتر دیده می شود و این سه فرم در کنار یکدیگر نیز قرار می گیرند و کتیبه ها و محراب ها را تشکیل می دهند.
فهرست مطالب1- دیوارنگاری در دوره سلجوقی.. 12- کاشی های هشت گوش... 23- برج های خرقان.. 24- دیوارنگاری در دوره مغول.. 35- گنبد سلطانیه. 66- دیوارنگاری در دوره تیموری.. 67- آرامگاه تیمور. 78- مدرسه غیاثیه. 79- دیوارنگاری در دوره صفویه. 810- کاخ عالی قاپو. 811- کاخ هشت بهشت... 1012- تأثیر نقاشی غرب در ایران.. 1013- دیوار نگاری دوره زندیه در شیراز. 1314- شیراز در عهد کریم خان زند. 1315- هفت تنان.. 1516- دیوار نگاره های دوره قاجاریه در شیراز. 1717- مسجد نصیرالمک... 2018- مسجد مشیر. 2119- بناهای دیگر دوره قاجاریه در شیراز. 2120- تکنیک های دیوار نگاری.. 2221- نقاشی های دیواری.. 2222- کاشی کاری.. 2423- هنرمندان و نقاشان دوره زند و قاجار شیراز. 2624- ابوالحسن مستوفی غفاری کاشانی.. 2725- علی اشرف نقاش افشار. 2826- فتح الله شیرازی (نقاش باشی)3327- محمد علی شیرازی.. 3428- میرزا بابا نقاش باشی شیرازی.. 3429- لطف علی خان شیرازی.. 3530- محمد نصیرالحسینی - فرصت شیرازی.. 36