نوع فایل: word
قابل ویرایش 150 صفحه
چکیده:
این پروژه بر اساس تحقیق و طراحی یکی از برنامه های اصلی صنعت در چند ساله اخیر در مورد خودروهای برقی تهیه و تدوین شده است واین پروژه به بررسی سیستم انتقال قدرت در خودروهای برقی و مقایسه آن با سیستم انتقال قدرت در خودروهای احتراق داخلی می پردازد.
سالهای ابتدایی ساخت خودروهای برقی به سال 1900 میلادی بر می گردد که در آن زمان از یک طرف به علت مشکلاتی که موتورهای الکتریکی دارا بودند و از طرف دیگر اکتشاف جدید نفت و تولید فراوان آن در پیشرفت چشمگیر موتورهای احتراق داخلی ساخت این خودروها مورد توجه قرار نمی گرفت. ولی با به وجود آمدن جنگهای جهانی و کشمکش های بر سرنفت باعث شد این ماده ارزش بیشتری پیدا کند و توجه ها بیشتر به خودروهای برقی جذب شود و این بود که از سال 1990 میلادی تولید خودروهای برقی به طور جدی تری مورد توجه قرار گرفت.
در خودروهای برقی سیستم تأمین قدرت شامل یک موتور الکتریکی ، کنترلر ، باتریها و شارژر آن می باشد مجموعه محرک برقی خودروی برقی وظیفه دارد جریان مستقیم تولید شده توسط باتری را به انرژی مکانیکی تبدیل نماید که منظور از مجموعه محرک کلیه قطعاتی است که جریان مستقیم باتری ها را به نیروی کششی و گشتاور لازم برای حرکت چرخها تبدیل می کنند از مهمترین ویژگیهای خودروی برقی برد و قدرت حرکت (شتاب ، سرعت ، شیب روی ، و بارگیری و انعطاف پذیری) و مدت شارژ و قیمت بالای باتریها در اغلب خودروهای برقی موجود مجموعه محرک است.
مقدمه:
فهرست مطالب:
چکیده
بخش اول:
نحوة تأمین انرژی و عملکرد خودروی برقی
مقدمه:
فصل اول: خصوصیات خودروی برقی
تعریف خودروی برقی
تاریخچه تولید خودروی برقی و مزیت آن نسبت به خودرو احتراقی
انواع موتورهای الکتریکی و مقایسه آنها
موتورهای الکتریکی جریان مستقیم
موتورهای الکتریکی جریان متناوب
باتریهای قابل استفاده در خودرو برقی
سیستم ذخیره انرژی الکتریکی
زمان شارژ کامل
نوع شارژ
مصرف برق در هر بار شارژر باتری ها
عمر باتریها
سیستم های تولید و انتقال نیرو برای خودروهای الکتریکی تولید انبوه
خودرو برقی با موتور جریان مستقیم dc
خودرو برقی با موتور جریان متناوب ac
رابطه بین قطعات
1-5-3- خودروهای دو منظوره
مشکلات تحقیقاتی و نتیجه گیری
فصل دوم: سیستم انتقال قدرت و محاسبه توان مورد نیاز
2-1- تأثیر وزن در خودرو برقی
2-1-1- تأثیر وزن بر شتاب
2-1-3- تأثیر وزن در شیب ها
2-1-3- تأثیر وزن بر سرعت خودرو
2-1-4- تأثیر وزن بر مسافت طی شده توسط خودرو
2-1-5- توزیع وزن
2-2- نیروی مقاومت هوا
سرعت خودرو:V
2-3- رانندگی در جاده
2-3-1- توجه به تایرهای خودرو
2-3-2- محاسبه نیروی مقاومت غلتشی یک خودرو
2-4- تجهیزات انتقال قدرت
2-4-1- سیستمهای انتقال قدرت
2-4-2- تفاوت مشخصات موتور الکتریکی و موتور احتراقی
2-4-2- بررسی دنده ها
2-4-4- جعبه دنده اتوماتیک و دستی
2-4-5- سیستم های انتقال قدرت و سیال های سبک یا سنگین برای روانکاری
2-5- مشخصات خودروهای برقی
2-5-1- توان و گشتاور
2-5-3- محاسبه گشتاور لازم خودرو
2-5-3- محاسبه گشتاور خروجی موتور
2-5-4- مقایسه منحنی های گشتاور لازم و گشتاور خروجی موتور
فصل سوم: طراحی سیستم انتقال قدرت پیکان برقی تبدیلی
مشخصات کلی خودرو و درون شهری پیکان برقی
3-1-1- شتابگیری مناسب
3-1-2- سرعت میانگین پیشینه
3-1-3- تأثیر شیب
3-1-4- برد
محاسبه توان مورد نیاز خودرو
3-2-1- محاسبه نیروی شتابگیری
3-2-2- نیروی حرکت در شیب
3-2-3- نیروی مقاومت غلتشی
3-3-4- نیروی مقاومت هوا
3-2-5- نیروی مقاومت وزش باد
3-2-6- رسم منحنی گشتاور و توان
طراحی قطعات مورد نیاز سیستم انتقال قدرت
3-3-1- فلایویل
محاسبه تحمل پیچها در برابر فشار
3-3-2- بوش نگهدارنده فلایویل
3-3-2- محاسبه فلنج پوسته
3-3-4- طرحی شاسی زیر موتور
بخش دوم:
نحوة تأمین انرژی و عملکرد خودروی خورشیدی
مقدمه
فصل اول: سلولهای خورشیدی: Solar cells
توضیحات کلی
2-1 بازدهی سلول: Cell Efficiency
1-2-1- آرسنید گالیم (GaAs)
2-2-1- سیلیکون(Si)
انواع سلولهای سیلیکونی
1-3-1- تک بلور"Monocrystaline"
2-3-1- چند بلور: "Polycrystaline"
3-3-1 بی شکل و بی نظم: "Amorphous"
4-1 فناوریهای تولید
5-1 مکانیزم کارکرد سلولهای خورشیدی
1-5-1: نحوه کار کردن سلولهای خورشیدی (فتوولتاییک pv)
2-5-1- سیلیکون در سلولهای خورشیدی
3-5-1- هنگامی که نور به سلولهای خورشیدی برخورد می کند
فصل دوم: طراحی بدنه و شاسی
مقدمه
2-2 بارهای وارده به شاسی:
1-2-2 بارهای استاتیکی
2-2-2 بارهای دینامیکی (مربوط به سیستم تعلیق)
3-2-2 نیازمندیها
4-2-2 انواع شاسیها
5-2-2 فرم فضایی
6-2-2 مواد به کار رفته در شاسیها
7-2-2 مونوکوکهای کامپوزیتی
8-2-2 جای راننده
فصل سوم: ناحیه خورشیدی
مقدمه
2-3 بررسی عوامل گوناگون
1-2-3 خنک نگهداشتن ناحیه
2-2-3 چیدن سلولها
3-2-3 اتصال داخلی سلولها
4-2-3 پوششها
حفاظ سلولها
1-3-3 فناوریها
تکسچرد کردن و ضد انعکاس کردن پوشش AR:
5-3 طراحی ناحیه سلولهای خورشیدی وزیر ساخت آن برای یک مدل کوچکتر
1-5-3 وضعیت الکتریکی ناحیه پانل خورشیدی
2-5-3 نکات استنتاجی
نتایج بدست آمده برای یک نمونه ناحیه خورشیدی
1-6-3 مشخصات ناحیه:
فصل چهارم: تحلیل آیرودینامیکی
مقدمه:
2-4 طراحی پیکره اصلی
1-2-4 قوانین مسابقه
نحوه طراحی با توجه به قوانین مسابقه
نحوه طراحی برای دراگ پایین
5-4: نحوه طراحی برای یک پایداری مناسب
نیازهای اضافی توان خورشیدی
نحوه طراحی ناحیه خورشیدی
8-4 ساختن شکل اصلی به صورت تجربی
9-4 تحلیل طراحی:
10-4 خواندن نقشه ها برای CFD
11-4 نتایج CFD
طراحی دوباره براساس CFD
13-4 نتایج CFD از تحلیل دوم
14-4 نتایج بدست آمده در مورد شکل و ترکیب بدنه:
فصل پنجم: سیستم های مکانیکی
مقدمه
2-5 سیستم رانش
1-2-5 بررسی عملکرد سیستم رانش:
2-2-5 انواع مکانیزمها
3-2-5 انواع سیستم های انتقال قدرت
سیستم تعلیق
1-3-5 معایب
2-3-5 مزایا
3-3-5 رفتارهای دلخواه از تعلیق
4-3-5 اجزا:
5-3-5 انواع سیستم تعلیق
ترمزها
1-4-5 انواع ترمزها
2-4-5 مشکلات
3-4-5 توضیح
چرخ ها و تایرها
1-5-5 انواع چرخها
2-5-5 تایرها
3-5-5 تأثیر عوامل مختلف بر مقاومت غلتش تایرها
فصل ششم: موتور
انواع موتور
1-1-6 القایی AC
2-1-6 مقاومت متغیر
3-1-6 Dc جاروبک شده
4-1-6 Dc بدون جاروبک
5-1-6 موتورهای چرخ
فهرست منابع
منابع و مأخذ:
k, History of Electric Vehicles in General Motors,IEEE Transactions on industry applications, Vol 30,No.4,August 1994
B,Build your own Electric Vehicle,TAB Books,UASA,1994
Rowland ,E.A, Schwarze K.W, System Design of the Electric Test Vehicle one (ETV-1),international congress & Exposition ,Detroit ,MI February 1980
طرح و بررسی ساخت خودروی برقی ، شرکت ایران خودرو
طراحی خودروی پیکان برقی ، دانشگاه علم و صنعت ایران
http://www.physics.ubc.ca/~solarcar/index.html
http://scg.levels.unisa.edu.au/solar_commuter/index.html
http://www.formulasun.org/education
http://tcfreenet.org/org/mres/carmanual
http://www.personal.umich.edu/~eliask/writing/Scarecrow
http://www.umr.edu/~dougc/solar/sun.html
http://sclence.howstuffworks.com/solar-cell1.htm
http://www.umich.edu/~bhl/elecrec/s/solarcar/Howltworks
.university of new Brunswick solar car project
crystalline Sillicon Solar Cells-Martin A.Green Wales
outhunlversity of New