دانشکده

دانلود فایل ها و تحقیقات دانشگاهی ,جزوات آموزشی

دانشکده

دانلود فایل ها و تحقیقات دانشگاهی ,جزوات آموزشی

مقاله درباره سازمان مرکزی دانشگاه آزاداسلامی

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 4

 

سازمان مرکزی دانشگاه آزاداسلامی

دفتر مطالعات و آموزش نیروی انسانی

برنامه درسی دوره

الگوهای آموزش و بهسازی منابع انسانی

در سازمانها

(نظامهای توانمند سازی نیروی انسانی)

شناسه: 1119

ویرایش دوم: تیرماه 1383

بسم‌الله الرحمن الرحیم

فهرست

عنوان صفحه

مقدمه 1

اهداف درسی دوره 2

مخاطبان 2

معیارهای ارزیابی از شرکت کنندگان 3

مدت دوره 3

نگاهی به اهداف، ضرورتها و موانع آموزشی در دانشگاه 4

آشنایی با دستورالعمل‌های اجرایی آموزش نیروی انسانی 5

نیازسنجی آموزشی 6

روش تحقیق در منابع انسانی سازمان‌ها 7

الگوهای تدوین برنامه درسی 8

روش‌ها و فنون آموزش منابع انسانی 9

منابع 10

مقدمه:

دوره‌های آموزش ضمن خدمت کارکنان با هدف گسترش توانایی‌های علمی و توسعه دانش و تخصص اعضای رده‌های مختلف سازمان صورت می‌گیرد. چنین دوره‌هایی چه به صورت بلند مدت برگزار شود و یا در قالب دوره‌های کوتاه (Minicourse)، چه به صورت فعالیت‌های عملی و کارگاهی باشد و یا مبانی علمی و نظری موضوع را مورد توجه قرار دهد، مستلزم تدابیر و راهبردهای آموزشی پیچیده‌ای است. پیچیدگی برنامه‌ریزی آموزشی کارکنان سازمان‌ها بیشتر به انتخاب و انتقال دانش ارزشمندی متکی است که

اولاً: توان و مهارت حرفه‌ای کارکنان را تعالی بخشد و

ثانیاً: در بحبوحه تحولات علمی، فرهنگی و اجتماعی پیش برنده آرمان‌ها و اهداف سازمان باشد.

انواع نیاز سنجی، برنامه‌ریزی و اجرای دوره‌های آموزشی برای آموزش ضمن خدمت اعضای سازمان وجود دارد که تعیین بهره‌دهی و کارآیی روش‌های مذکور، نیازمند مطالعه، پژوهش و بررسی علمی است.

رابطان آموزش نیروی انسانی واحدها، کارشناسان و دبیران دبیرخانه‌های مناطق دهگانه از جمله گروه‌هایی هستند که می‌توانند نیازهای آموزشی کارکنان را تشخیص داده و به صورت غیرمتمرکز فعالیت‌ها و برنامه‌های آموزش نیروی انسانی واحدهای مختلف را رهبری نمایند.

بر همین اساس دفتر مطالعات و آموزش نیروی انسانی «دوره الگوهای آموزش و بهسازی منابع انسانی در سازمانها» را تدوین و تنظیم نموده تا بتواند نیازها و آگاهی‌های نوینی را در اختیار گروه‌های مذکور قرار دهد و متقابلاً وسیله‌ای برای شناساندن نقش حقیقی «آموزش مداوم» در دانشگاه باشد.

اهداف درسی دوره:

از شرکت کنندگان انتظار می‌رود که پس از پایان آموزش:

- با تاریخچه، اهداف و ضرورت‌های آموزش ضمن خدمت کارکنان آشنا شوند.

- بتوانند نیازهای آموزشی کارکنان واحدهای دانشگاهی مختلف را تعیین کنند.

- با انواع روش‌های تحقیق در منابع انسانی سازمانها آشنا شده و بتوانند به پژوهش در زمینه آموزش ضمن خدمت کارکنان مبادرت ورزند.

- با مراحل برنامه‌ریزی درسی آشنا شده و توانایی تدوین برنامه درسی دوره‌ها و کارگاههای مختلف را داشته باشند.

- با روشهای مختلف آموزش نیروی انسانی در سازمانها آشنا شوند و بتوانند مزایا و محدودیت‌های هر یک را تحلیل نمایند و روش‌های مناسب را به تناسب موقعیت آموزش بکار گیرند.

- فنآوری‌های نوین آموزش را هنگام دور‌ههای آموزشی ضمن خدمت بکار گیرند.

مخاطبان دوره:

-رابطان دفتر مطالعات و آموزش نیروی انسانی واحدهای دانشگاهی

توجه: حداقل سطح تحصیلات مورد قبول در این دوره کارشناسی (لیسانس) می‌باشد.

معیار ارزشیابی شرکت کنندگان

1- حضور منظم و فعال در کلاس

2- همکاری در اجرای برنامه‌ها و فعالیتهای پیش‌بینی شده

نکته: به شرکت کنندگان بعد از اتمام کارگاه گواهینامه پایان دوره اعطاء می‌شود.

ارزشیابی کارگاه

- ارزشیابی از شرکت کنندگان بر مبنای حضور منظم در دوره

- ارزشیابی کیفیت برگزاری کارگاه به وسیله نظرسنجی از شرکت کنندگان و استادان درباره مطلوبیت کارگاه صورت می‌گیرد.

مدت دوره: 24 ساعت

شناسه: 1119

فعالیتها و سرفصل مطالب

نگاهی به اهداف، ضرورتها و موانع آموزشی در دانشگاه

مدت: 2 ساعت

- تاریخچه آموزش ضمن خدمت در ایران

- تاریخچه آموزش ضمن خدمت در کشورهای جهان

- مفهوم آموزش ضمن خدمت

- اهداف آموزش ضمن خدمت

- ضرورت و آثار آموزشهای ضمن خدمت

- مبانی، اصول و ویژگیهای آموزش بزرگسالان

آشنایی با دستورالعمل‌های اجرایی آموزش نیروی انسانی

مدت: 4ساعت

- آشنایی با روند آموزش نیروی انسانی از سال 79 تاکنون

- معرفی بخشنامه‌های دفتر مطالعات و آموزش نیروی انسانی

- فرایند اجرای دوره‌ها و کارگاه‌ها در سطح واحد، منطقه و کشور

- فرآیند تهیه و تدوین دفترچه‌های برنامه درسی

- ضرورتها، مسائل و مشکلات فعلی آموزش نیروی انسانی در واحدهای دانشگاهی

نیازسنجی آموزشی

مدت: 4 ساعت

- تعریف نیازهای آموزشی کارکنان

- منابع نیازهای آموزشی

- طبقه‌بندی نیازهای آموزشی

- اصول نیاز سنجی آموزشی

- انواع نیاز سنجی آموزشی

- روش‌ها و فنون تعیین نیازهای آموزشی

روش‌ تحقیق در منابع انسانی سازمانها

مدت: 8 ساعت

- اهمیت تحقیق در منابع انسانی

- پیش فرض‌های تحقیق در منابع انسانی

- اهداف تحقیق در منابع انسانی

- روش‌های تحقیق در منابع انسانی

- مراحل تحقیق:

 سئوال یا فرضیه تحقیق

 جمع آوری اطلاعات

 روش‌های آماری

 تجزیه و تحلیل اطلاعات

 گزارش تحقیق

الگوهای تدوین برنامه‌ درسی

مدت: 2 ساعت

- مفهوم برنامه‌ریزی درسی

- اهمیت و ضرورت و تعریف برنامه‌ریزی درسی

- سطوح مختلف برنامه‌ریزی درسی

- هدف‌های آموزشی و پرورشی

- تدوین برنامه‌ درسی دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی

روش‌ها و فنون آموزش منابع انسانی

مدت: 4 ساعت

- آموزش از طریق سخنرانی

- آموزش از طریق بحث گروهی

- روش کنفرانس

- روش سمینار

- روش سمپوزیوم

- بازدیدهای علمی

- روش تقسیم گروه‌های بزرگ به گروههای کوچک

- قضایای اداری – مورد پژوهی

- بارش مغزی

- شبیه سازی

- آموزش حین کار

- آموزش جواری یا دهلیزی

- آموزش حساسیت

- آموزش از طریق میزگرد

- روش سندیکا

- بازگروپ ( گروه مجادله)

- گروه کار

- روش نمایش و تشریح

منابع

سنگه. پیتر- پنجمین فرمان- ترجمه حافظ کمال و محمد روشن- سازمان مدیریت صنعتی- تهران 1380

فتحی و اجارگاه. کوروش- درآمدی بر برنامه‌ریزی آموزش ضمن خدمت کارکنان- انتشارات سرآمد کاوش- بهار 76

طوسی. محمدعلی- آموزش و پروش منابع انسانی- ضرورت مدیریت امروز و فردا – مجموعه مقالات آموزش کارکنان جلد دوم – مجموعه بیست و پنجم- مرکز آموزش مدیریت دولتی 1379

عباس زادگان، سیدمحمد و جعفر ترک زاده؛ نیازسنجی آموزشی در سازمان‌ها؛ تهران؛ 1379، صفحه 55 الی 144

ابطحی،سیدحسین؛ آموزش و بهسازی منابع انسانی،موسسه مطالعات و برنامه‌ریزی آموزشی؛ 1368؛ صفحه 21 الی 57

جمعی از اساتید مدیریت؛ آموزش کارکنان (جلد اول)؛ 1379؛ صفحه 18 الی 40

پیروز. احد- مورد پژوهی: روشی آموزشی در برنامه‌های مدیریت. مجموعه مقالات آموزش کارکنان- جلد دوم- مجموعه بیست و پنجم- مرکز آموزش مدیریت دولتی 1379

خوی‌نژاد.غلامرضا- روشهای پژوهش در علوم تربیتی- انتشارات سمت 1380

لوی، الف؛ مبانی برنامه‌ریزی آموزشی؛ ترجمه فریده مشایخ؛ انتشارات مدرسه؛ تهران؛ 1375

میرزابیگی، محمدعلی؛ برنامه‌ریزی درسی و طرح درس؛ انتشارات یسطرون؛ تهران؛1380

ابطحی،سیدحسین؛ آموزش و بهسازی منابع انسانی؛ انتشارات موسسه مطالعات و برنامه‌ریزی آموزشی؛ تهران؛ 1368؛صفحه 58 الی 100



خرید و دانلود مقاله درباره سازمان مرکزی دانشگاه آزاداسلامی


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.