لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 3
مفهوم ارزیابى :
تاکنون تعریف استاندارد و جامعى از 'ارزیابی' ارائه نشده است. مطالعاتى که در این زمینه انجام شده است، از حیث جامع بودن، روششناسىها و تجزیه و تحلیل دادهها متفاوت هستند. بهعنوان مثال، داى (۱۹۹۲) بررسى جالب و دقیقى در مورد ارزیابى سیاستها بهعمل آورده است، اما کار وى جامع نیست. بنابر نظر دا ی ارزیابى سیاستهای گردشگری عبارت است از بررسى نتایج و پیامدهاى اجراء سیاستهاى کلان و آگاهى از آنها در حوزه گردشگری' . وى سپس تفاوت میان ارزیابى سیاستها و ارزیابى برنامه را ذکر مىکند. 'ارزیابى برنامه عبارت است از ارزیابى جامع و دقیق نظام تحت بررسی'.
تعریفى که هال (2002) از ارزیابى ارائه مىکند، بر این نکته تاکید مىکند که 'ارزیابى تنها انجام پارهاى عملیات ارزیابى صحیح و بدون اشتباه از نظر فنى نیست، بلکه در مرحله ارزیابى باید نحوه به کارگیرى نتایج حاصل از ارزیابى نیز مشخص شود.
بنابراین براى اجراء موفق فرآیند ارزیابى سیاستها، باید:
هدف و قلمرو سیاستها، مشخص شوند
کلیه تصمیمها و اقدامات انجام شده در فرآیند سیاستگذارى مشخص شده و ثبت و ضبط شوند
نتایج، آثار و واکنش افراد و گروههائى که از اجراى سیاستها به نحوى متأثر مىشوند شناسائى شده و دقیقاً مورد بررسى قرار گیرند. (Adapted from Haynes 2004)
جدول نقش ارزیابى و نظارت بر فرآیند سیاستگذارى جهانگردى
۱. ارزیابى میزان نیاز بخش جهانگردى به مشارکت حکومت.
۲. تبیین و آشکار نمودن نقایص موجود در سیاستها و اصلاح سیاستها.
۳. ارائهٔ کمکهاى عملى و نظرى به تصمیمگیران و سیاستگذاران، بهویژه هنگام ایجاد تغییر در شیوهٔ اجراء سیاستها و اولویتهاى سیاستها.
۴. مشخص نمودن و آثار سیاستها.
۵. اندازهگیرى اثربخشى سیاستهاى جهانگردى از حیث منابع مالى و انسانى و اندازهگیرى هزینههاى این سیاستها.
۶. تهیه گزارشهاى دقیق در مورد شیوهٔ تخصیص، توزیع و و توزیع مجدد منابع.
۷. ارائهٔ ادلهٔ نمادین (براى نمایش آنچه که در حال انجام و اجراء است(
۸. ارائهٔ ادلهٔ سیاسى.
منابع Graycar (2003) and Owen (2003)
ارزیابی مستمر بر فرآیند سیاستگذارى جهانگردى مشخص مىکند که کجا و چه زمان اقدامات و فعالیتهاى مقامات دولتى از چارچوبهاى مشخص شده، خارج شدهاند. همچنین نظارت مستمر مشخص مىکند که سیاستها چه زمانى دیگر نمىتوانند اهداف مورد نظر را تأمین کنند. ممکن است بعد از ارزیابی، به این نتیجه برسیم که سیاستها اشتباه هستند. البته شاید این نتیجهگیرى هم گمراهکننده باشد (هاگوود و گان 2004:۲۲۰). شکست یا موفقیت سیاستها معلول عوامل مختلفى است؛ مثلاً طرح کلى سیاستها (بیان آرمانها، مقاصد و اهداف به شکلى نامشخص)، اجراء نادرست سیاستها و عوامل پیش بینى نشده. هنگامى که ارزیابى سیاستها سخن به میان مىآید، این پرسشها مطرح مىشوند: چه چیزى را باید ارزیابى کرد؟ با توجه به محدودیت منابع، چه زمان باید ارزیابى را اجراء کرد؟ بسیارى از سیاستها وسیع بوده و کشف و شناسائى آثار آنها دشوار است. روسى (2009) در ارزیابى سیاستهاى جهانگردى به چهار نکتهٔٔ مهم اشاره مىکند که از آنها مىتوان بهره گرفت (پل2002 )
دولت براى حل مشکلات، در فرآیند ارزیابى و نظارت مشارکت مىکند
با توجه به نیاز روزافزون به اطلاعاتى در مورد سیاستگذارى و بهویژه در مورد مسائل چون روند پیشرفتها، طرحها و سیاستها، باید شیوهٔ اجراى فعالیتهاى ارزیابى و نظارت مشخص شود.
دستاوردها و نتایج حاصل از اجراء سیاستها باید مشخص شوند.
کارآئى سیاستهاى جهانگردى و هزینههاى فرصت این سیاستها باید مشخص شود.
بنابراین در طراحى سیاستهاى جهانگردى در آینده،باید چهار نکتهٔ فوقالذکر را مورد توجه قرار داد تا هم حکومتها بتوانند از نظر مالى پاسخگو باشند و هم منافع و هزینههاى اجراء این سیاستها ارزیابى شوند.
تعریف طرح توسعه ای گردشگری :
طرح توسعه در گردشگری به مجموعه مطالعات، اقدامات و عملیات اجرایی گفته می شود که منجر به توسعه و ارتقای کیفیت ارایه خدمات به گردشگران شده ، مانند تغییر در مدل ها، استراتژی ها و روش های ارایه خدمات مورد نیاز گردشگران ، تدوین یا اصلاح برنامه های گردشگری، تدوین یا اصلاح برنامه های ارزشیابی و نظریه پردازی در مورد نیازسنجی گردشگران ، یا اجرای روش های جدید و ابداعی در زمینه های مختلف آموزش افراد بومی برای پذیرش مناسب گردشگران، تسهیل دریافت خدمات به گردشگران ، و به طور کلی ارائه راه حل نظری یا عملی برای معضلات موجود در حوزه گردشگری موجود می باشد. (Rossi et al, 2009)
.......................................
تعریف ارزیابی عملکرد :
فرایند سنجش جامع عملکرد دستگاههای اجرایی در قالب عباراتی نظیر کارایی، اثربخشی، توانمند سازی و قابلیت پاسخگویی، در چارچوب اصول و مفاهیم مدیریت برای تحقق اهداف و وظایف سازمان و در قالب برنامههای اجرایی می باشد.