لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 3
مقدمه:
استفاده از روش های آماری در تجزیه و تحلیل کمی به دو شکل توصیفی و استنباطی انجام می گیرد و یکی از مهم ترین بخش های هر تحقیق علمی به حساب می آید. استفاده از روش های آماری به روش و هدف هر تحقیق بستگی دارد. به بیان دیگر استفاده از روش های متفاوت آماری متاثر از نوع ، مقیاس و ماهیت و روش اجرا و گردآوری اطلاعات و هدف آن تحقیق است.
از آنجا که اعداد و ارقام به تنهایی بدون معنی هستند بنابراین برای تجزیه و تحلیل و نتیجه گیری مناسب، این داده های بایستی به اعداد و ارقام دارای معنی دار تبدیل شده و سپس مورد تجزیه و تحلیل و تعبیر درست واقع شوند. در واقع آمار یکی از مهم ترین وسایل مورد نیاز هر تحقیق است که صحت و اعتبار نتایج با آن محک زده می شود. آمار توصیفی شاخص های کشیدگی و پراکندگی متغیرها را بیان می کند و بر اساس این شاخص ها آزمون فرضیه ها انجام می شود. به بیان دیگر آمار توصیفی فقط گروه نمونه را توصیف می کند و با استفاده از آمار استنباطی و بر اساس تئوری احتمالات درباره جامعه آماری قضاوت می گردد. بر همین اساس در این فصل نتایج توصیفی و استنباطی داده های تحقیق گزارش شده و نتایج به دست آمده تحلیل و تفسیر می شود.
تجزیه و تحلیل نتایج تحقیق عبارت است از روشی که به وسیله آن کل فرایند تحقیق از انتخاب مساله تا رسیدن به نتیجه نهایی مورد کنترل قرار می گیرد.
.........................................................................................................................................................................
راهکارها:
به نظر می رسد تغییرات پی در پی در ساختار نظام اموزشی نتوانسته است اهداف برنامه ریزان را براورده ساز لذا به عنوان یک راهبرد و راهکار اصولی و پایه ف می بایستی به برنامه ریزی انتخاب رشته توسط مدرسه و با کمک کارشناسان اقدام نمود.
استفاده از مشاوران با تجربه و علاقه مند به انتخاب رشته به عنوان یک استراتژی اصلی و با اهمبت می تواند راهکار مناسبی برای کاهش پیامدهای نامطلوب ماشی از انتخاب رشته های غیر منطقی به شمار رود.
به نظر میرسد در فرایند انتخاب رشته و راهنمایی و مشاوره تحصیلی ، علاوه بر انتخاب رشته می بایستی به سایر اجزای درگیر نظیر وضعیت اشتغال ، هدفمند ساز یانتخاب رشته ها ، همسو نمودن اموزش ها با نیازهای جامعه ونظایر ان نیز فرصت لازم داده شود.
راهکار مناسب برای ارتقای سطح علمی دانش اموزان فراهم اوردن جو مناسب از امنیت و ارمش برای انها به شمار می رود . لذا برنامه ریزان ستادی و ساختاری در وزارت اموزش و پرورش می بایستی به عنان یک راهکار اصولی ، شرایط انتخاب رشته مناسب را برای دانش اموزان با هزینه های کم و منطقی فراهم اورند.
راهکار مناسب برای ارایه بازخورد و فیدبک به دانش اموزان پیرامون وضعیت تحصیلی خود در همه مراحل تحصیل است ونبایی صرفا در زمان انتخاب رشته این موضوع اهمیت یابد.
.......................................................................................................................
تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها:
پیشرفت تحصیلی:
تعریف نظری : پیشرفت تحصیلی: مقدار یادگیری آموزشگاهی فرد به صورتی که توسط آزمونهای مختلف دروس سنجیده می شود.( سیف، 1374).
پیشرفت تحصیلی : در این پژوهش میانگین نمرات دانش آموزان در سه سال مقطع راهنمایی و سال اول دبیرستان و معدل انها به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شده است.
نتکو (2001) اندازه گیری آموزشی را به نحو زیر تعریف کرده است:"شیوه نسبت دادن یک عدد (که معمولاً به آن نمره می گویند) به یک صفت یا ویژگیِ معینِ یک شخص به گونه ای که آن عدد درجه ای از آن صفت یا ویژگی را که آن شخص از آن برخوردار است نشان دهد.
تعریف عملیاتی:
در این پژوهش به منظور سنجش پیشرفت تحصیلی از شاخص معدل استفاده شده است و افزایش نمره معدل حداقل به میزان 2 نمره به عنوان پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شده است.
رشته تحصیلی:
تعریف نظری : رشته تحصیلی به مجموعه ای از دروس و فعالیتهای عملی و تئوری اطلاق می شود که تحت یک عنوان اموزشی یا دانشگاهی به فراگیران معرفی تا انها بتوانند متناسب با توانایی و علاقه مندی پس از گذراندن انها به دریافت مدرک تحصیلی موفق شوند. (سیف ، 1387)
تعریف عملیاتی : در این تحقیق منظور از رشته تحصیلی ، رشته های موجود در مقطع متوسطه همچون علوم تجربی ، علوم انسانی و ریاضی فیزیک ) می باشد.