نوع فایل: word
قابل ویرایش 130 صفحه
چکیده:
اساس سیستم معلق مغناطیسی نیروی عکس العمل متقابل دو میدان مغناطیسی است که براساس خاصیت جذبی یا دفعی تولید شده و باعث ایجاد تعلیق میشود و در سیستمهای حمل و نقل، وسیله نقلیه را در یک فاصله هوایی معین از ریل معلق میسازد، در نتیجه وسیله نقلیه میتواند بسیار سریعتر از سیستم های حمل و نقل زمینی حرکت کند و یا در یاتاقانهای مغناطیسی باعث عدم تماس بین دو سطح دوار شده و اصطکاک بین آنها حذف شده و عملکرد وسیله را بهتر میکند. با پیشرفت و کاهش قیمت مواد ابر رسانا و آهنربای دائم استفاده از موتورهای خطی به همراه سیستم تعلیق، که دارای سرعت زیادتر و نیاز به تعمیرات و نگهداری کمتر نسبت به موتورهای دوار هستند، به خصوص در سیستم حمل و نقل مورد توجه قرار گرفته است. در این پایان نامه مطالعه بر روی روشی برای ایجاد نیروهای معلق مغناطیسی با استفاده از آهنربای دائم، که سیستم تعلیق الکترودینامیکی استوانهای نامیده میشود انجام شده است. استفاده از سیستم تعلیق الکترودینامیکی مسیر راهنما را نسبتاً ارزان خواهد ساخت چون مسیر راهنما فقط از ورقههای آلومینیومی تشکیل شده و به برقرسانی احتیاج ندارد. در ابتدا مدل تحلیلی سیستم ارائه شده و مورد بررسی قرار میگیرد سپس به کمک مدل اجزائ محدود دوبعدی و با استفاده از نرمافزار ANSYS 11.0، سیستم مدل شده است. با استفاده از مدل دوبعدی پارامترهایی که عملکرد سیستم تعلیق الکترودینامیکی را تحت تاثیر قرار میدهند مورد بررسی قرار گرفته شده است. صحت مدل تحلیلی و اجزای محدود با مقایسه نتایج آنها با نیروهای تولید شده با استفاده از سیستم آزمایشگاهی مورد تایید قرار گرفته شده است. یک پوسته آلومینیومی دوار با قطر 5/0 متر برای نشان دادن حرکت خطی مسیر راهنما استفاده شده در حالیکه یک آهنربای دائم مکعبی در بالای مسیر راهنما قرار دارد. نیروهای بالابرنده و مقاوم رانش با استفاده از دو لودسل اندازهگیری شده است. در پایان نیروهای محاسبه شده با نتایج آزمایشگاهی مقایسه شده است.
مقدمه:
سیستم حمل و نقل معلق مغناطیسیاز میدانهای مغناطیسی جهت تولید نیروهای بالابرنده، پیشران و راهنما استفاده میکند. چون نیروها بدون تماس فیزیکی تولید میشوند، سرعتهای تا 500 کیلومتر بر ساعت در این تکنولوژی قابل دستیابی میباشند. با توجه به توانایی این سیستم از جمله عملکرد در سرعتهای زیاد، شتاب بالا و شیبهای زیاد، سیستم معلق مغناطیسی قدرت رقابتبا سیستم حمل و نقل کوتاه و مسافرتهای هوایی را دارد. عدم وجود تماس در این سیستم هزینه نگهداری مسیر را به حداقل میرساند. همچنین مصرف انرژی وسایل معلق مغناطیسی نسبتاً کم است و آلودگی کمتری در مقایسه با دیگر وسائل حمل و نقل تولید میکنند. به هر حال علارغم این مزایای بالقوه، و تمایل عمومی برای استفاده از این تکنولوژی، حمل و نقل معلق مغناطیسی در بسیاری از مسیرهای محدود به کار گرفته میشود.
فهرست مطالب:
1مقدمه
1-1مقدمه
1-2روشهای تعلیق
1-2-1تعلیق با اثر مآیسنر
1-2-2تعلیق الکترودینامیکی
1-2-3تعلیق الکترومغناطیسی کنترل شده
1-2-4تعلیق الکترومغناطیسی هیبرید
1-2-5تعلیق با بالشتک هوایی
1-3روشهای تولید نیروی رانش
1-3-1موتورهای سنکرون خطی
1-3-2موتور القایی خطی
1-3-3موتور رلوکتانس خطی
1-3-4موتور DC خطی
1-4نیروی راهنما
1-5انتقال انرژی
1-6مزیتهای سیستم تعلیق
2بررسی سیستمهای تعلیق الکترودینامیکی با آهنربای دائم
2-1بررسی انواع سیستم تعلیق الکترودینامیکی با آهنربای دائم
3مدل تحلیلی سیستم تعلیق الکترودینامیکی باآهنربای دائم
3-1مقدمه
3-2محاسبه میدان مغناطیسی در اطراف آهنربا با استفاده از مدل ورقه جریان
3-2-1محاسبه میدان مغناطیسی در راستای محور
3-2-2محاسبه میدان مغناطیسی در راستای محور
3-3محاسبه جریان القایی ایجاد شده در صفحه هادی
3-4محاسبه نیروهای وارد بر آهنربای
4تحلیل اجزاء محدود سیستم تعلیق الکترودینامیکی با آهنربای دائم
4-1مقدمه
4-2روش تحلیل اجزای محدود
4-2-1معادلات ماکسول
4-2-2معادلات حاکم بر سیستم تعلیق الکترودینایمیکی
4-3نرم افزار ANSYS 11.0
4-4مسیر غیرپیوسته و تاثیر آن بر نیروهای تولیدی
4-5مقایسه سیستم تعلیق پسیو با ساختار استوانهای و تخت
4-5-1ساختمان سیستم و ویژگیهای آن
4-5-2تحلیل سیستم تخت و استوانهای
4-5-3بررسی چگالی شار مغناطیسی و خطوط میدا در دو سیستم
4-6ساختار سیستم تعلیق الکترودینامیکی استوانهای و مشخصات آن
4-7تحلیل سیستم
4-7-1تاثیر سرعت پوسته آلومینیومی
4-7-2تاثیر ضخامت پوسته آلومینیومی
4-7-3تاثیر تغییر ابعاد آهنربای دائم
4-7-4تاثیر مقاومت الکتریکی پوسته آلومینیوم
5-7-4تاثیر تغییرطول فاصله هوایی
5-8نتیجه گیری
5پیادهسازی آزمایشگاهی و مقایسه نتایج
5-1مقدمه
5-2وسایل مکانیکی
5-3تجهیزات الکتریکی
5-3-1موتور الکتریکی
5-3-2وسایل اندازهگیری
5-3-3منبع تغذیه سوئیچینگ
5-3-4مدار تقویت کننده
5-3-5مبدل آنالوگ به دیجیتال
5-3-6اتوترانس
5-3-7نمایشگر
5-4مقایسه نتایج
6نتیجه گیری و پیشنهادات
فهرست اشکال:
شکل 1 1: خروجی گاز دیاکسید کربن از سیستمهای حمل و نقل مختلف
شکل 1 2: تعلیق مغتاطیسی فوق هادب با دمای بالا
شکل 1 3: تاثیر سرعت بر میدان مغناطیسی سیستم تعلیق الکترودینامیکی
شکل 1 4: نوع آهنربای دائم
شکل 1 5: نوع آهنربای فوق هادی
شکل 1 6: تعلیق الکترومغناطیسی کنترل شده با فیدبک
شکل 1 7: تعلیق و هدایت با همترکیب شدهاند
شکل 1 8: تعلیق و هدایت مجزا شدهاند
شکل 1 9: تعلیق الکترومغناطیسی هیبرید
شکل 1 10: ساختار دو نوع وسیله معلق با بالشتک هوایی
شکل 1 11: نمایش تفاوت: (a) قطار معمولیبا(b) قطارمعلق مغناطیسی
شکل 1 12: مفهوم موتور خطی
شکل 1 13: موتور سنکرون خطی (نوع اولیه بلند)
شکل 1 14: موتور القایی خطی (نوع اولیه بلند)
شکل 1 15: بازده نیروی رانش در سرعتهای مختلف
شکل 1 16: موتور القایی خطی یکبر و دوبر
شکل 1 17: ساخنمان موتور رلوکتانس خطی
شکل 1 18: موتور DC خطی
شکل 1 19: مسیر نردبانی حذفکننده شار: (الف) آهنرباهای وسیله در موقعیت شار خنثی بدون جریان القایی ، (ب) آهنرباهای وسیله در بیرون موقعیت شار خنثی که جریان القایی داریم و نیروی بازگرداننده تولید میشود.
شکل 1 20: مسیر با سیمپیچ شار خنثی: (الف) آهنرباهای وسیله در موقعیت شار خنثی بدون جریان القایی ، (ب)آهنرباهای وسیله در بیرون موقعیت شار خنثی که جریان القایی داریم و نیروی بازگرداننده تولید میشود.
شکل 1 21: ساختار سیستم (HSST) جهت تولید نیروی راهنما
شکل 1 22:ژنراتور خطی
شکل 1 23: پانتوگراف
شکل 2 1: ساختمان تعلیق الکترودینامیکی با ریل شکافدار
شکل 2 2:ساختمان تعلیق الکترودینامیکی با سیمپیچ حذفکننده شار
شکل 2 3:چرخ مغناطیسی با نمایش ضریب همپوشانی
شکل 2 4: سیمپیچهای در حال عبور بر فراز آهنرباهای دائم
شکل 2 5:مدل وسیله مغناطیسی با ساختار مختلف مسیر راهنما: (a)حلقههای منفصل،(b) نردبانی و (c) شار خنثی[41] شکل 2 6:نمایی از سیستم Inductrack و مدل مداری آن
شکل 2 7:آرایههای هالباخ خطی
شکل 2 8: مدل آزمایشگاهی پرتاب کننده موشک و ماهواره به فضا ساخته شده توسط ناسا
شکل 2 9: سیمپیچ معلق شده در فاصله 10 میلیمتری از صفحه آلومینیومی
شکل 2 10: چرخ مغناطیسی با آهنرباهای هالباخ
شکل 2 11: سیستم آزمایشگاهی تعلیق با استفاده از فوق هادی با دمای بالا
شکل 2 12: چرخ الکترودینامیکی دوار با حرکت اتقالی در بالای یک مسیر هادی غیر مغناطیس
شکل 2 13: سیستم آزمایشگاهی برای اندازهگیری نیروی شعاعی
شکل 3 1: مدل سیستم تعلیق الکترودینامیکی با آهنربای دائم
شکل 3 2:مدل دو بعدی آهنربای دائم
شکل 3 3: تغییرات میدان مغناطیسی در زیر آهنربا با تغییر فاصله هوایی
شکل 3 4:تغییرات میدان مغناطیسی در زیر آهنربا با تغییر فاصله هوایی
شکل 3 5: تغییرات میدان مغناطیسی در طول آهنربا
شکل 3 6: تغییرات میدان مغناطیسی در طول آهنربا
شکل 3 7: تغییرات نیروی تعلیق و مقاوم رانش محاسبه شده با روابط ریاضی
شکل 4 1: فلوچارت روش اجزاء محدود مورد استفاده
شکل 4 2:روند انجام یک تحلیل در نرمافزار Ansys
شکل 4 3: مشبندی مدل
شکل 4 4: خطوط شارمغناطیسی در مسیر با ریل پیوسته
شکل 4 5: خطوط شار مغناطیسی با مسیر غیرپیوسته و فاصله بین تکههای هادی: (الف)5/0 میلیمتر، (ب)1 میلیمتر (ج)2 میلیمتر، (د)3 میلیمتر، ( و)4 میلیمتر و (ه)5 میلیمتر
شکل 4 6: تغییرات نیروی تعلیق با عبور آهنربا از بالای مسیر غیرپیوسته
شکل 4 7: تغییرات نیروی مقاوم رانش با عبور آهنربا از بالای مسیر غیرپیوسته
شکل 4 8: تغییرات نسبت نیروی تعلیق به نیروی مقاوم رانشبا عبور آهنربا از بالای مسیر غیرپیوسته
شکل 4 9: درصد نوسانات نیرو با تغییر فاصله هوایی بین هادیهای مسیر
شکل 4 10: متوسط نیروی مقاوم رانشبا تغییر فاصله بین هادیهای مسیر
شکل 4 11: متوسط نیروی تعلیقبا تغییر فاصله بین هادیهای مسیر
شکل 4 12: متوسط نسبت نیروی تعلیق به مقاوم رانشبا تغییر فاصله بین هادیهای مسیر
شکل 4 13: تغییرات ضریب شایستگی با تغییر فاصله بین هادیهای مسیر
شکل 4 14: نمای شماتیک سیستم الف)تخت (SYSTEM (A)) و ب)استوانهای(SYSTEM (B))
شکل 4 15: تغییرات نیروی مقاوم رانش برحسب سرعت و شعاع آلومینیوم استوانهای
شکل 4 16: تغییرات نیروی تعلیق برحسب سرعت و شعاع آلومینیوم استوانهای
شکل 4 17: تغییرات نسبت نیروی تعلیق به نیروی مقاوم رانش برحسب سرعت
شکل 4 18: تاثیر ضخامت هادی آلومینیومی بر روی: الف) نیروی مقاوم رانش ، ب) نیروی تعلیق ، ج)نسبت نیروی تعلیق به مقاوم رانش1
شکل 4 19: خطوط شار مغناطیسی الف) سیستم تخت ب) سیستم استوانهای
شکل 4 20: چگالی شار مغناطیسی در فاصله هوایی الف) مولفه X میدان ب) مولفه Y میدان
شکل 4 21: چگالی شار مغناطیسی در فاصله هوایی در سیستم بدون سرعت
شکل 4 22: چگالی شار مغناطیسی در فاصله هوایی در سرعت 10متر بر ثانیه
شکل 4 23: چگالی شار مغناطیسی در فاصله هوایی در سرعت 20متر بر ثانیه
شکل 4 24: نمای کلی سیستم
شکل 4 25: خطوط شار مغناطیسی در سرعت الف)50 دور بر ثانیه وب) 15 دور بر ثانیه
شکل 4 26: تاثیر سرعت زاویهای بر روی عملکرد سیستم.
شکل 4 27: تغییرات نیروی تعلیق بر حسب سرعت و ضخامت آلومینیوم.
شکل 4 28: تغییرات نیروی مقاوم رانش بر حسب سرعت و ضخامت آلومینیوم.
شکل 4 29: تغییرات نسبت نیروی تعلیق به نیروی مقاوم رانش بر حسب سرعت و ضخامت آلومینیوم.
شکل 4 30: تغییرات ضریب شایستگی بر حسب سرعت و ضخامت آلومینیوم.
شکل 4 31: تغییرات نیروی تعلیق بر حسب ارتفاع آلومینیوم و سرعت آن.
فهرست جدول ها:
جدول 1 1: مشخصات موتورهای سنکرون خطی در چند سیستم حمل و نقل
جدول 1 2: مقایسه سیستم معلق مغناطیسی و سیستم چرخ و ریل
جدول 1 3: مقایسه سیستم معلق مغناطیسی و سیستم چرخ و ریل
جدول 2 1: مشخصات کامل قطارهای مغناطیسی
منابع و مأخذ:
High-Tech for flying on the groundTransrapid International, Technical Brochure, 2003.
R. Rits, F. J. Milford and R. W. Christy, Foundation of electromagnetic theory, 4th edition, Addison-Wesley, 1993.
C. Moon, Superconducting Levitation, New Yourk: Jhon Wiley and Sons, 1994.
Online available: www.systech-gmbh.ch/hauptStirling.html
W. Lee, K. Kim and J. Lee, “Review of Maglev Train Technologies,” IEEE Trans.Magn. Vol. 42, No. 7, pp. 1917-1925, July 2006.
واعظ زاده ،صادق و رامتین، صفورا: " تحلیل و بهبود رفتار سیستم تعلیق الکترودینامیکی با استفاده از آهنربای دائم" پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، دانشکده مهندسی برق،1384.
H. Kolm and R. D. Thronton, “Electromagnetic flight,” Scientific American, Vol. 229, No. 4, pp.17-25, Oct. 1973
C. Moon, Magneto-Solid Mechanics, New York: Jhon Wiley and Sons, 1984.
V. Jayawant, “Electromagnetic Suspension and Levitation,” IEE Proceedings Part A, Volu.129. No.8, pp. 549-581, 1992.
Jiasu, W. Suyu, R. Zhongyou, D. Xiaogang, L. Guobin, L. Jisan, Z. Cuifang, H. Haiyu, D. Changyan and Z. Dequi, “A scheme of Maglev vehicle using high Tc bulk superconducters,” IEEE Trans. Appl. Supercond., Vol. 9, No. 2, pp. 904–907, Jun. 1999.
H. Bohn, “The influence of eddy current on an electromagnetic levitation system,” In Conf. on advances in magnetic materials and their applications,IEE Conf. Publn. No. 142, 1976, pp 104-107.
Ohsaki, and J. Du, “Influence of eddy current induced in steel rail on electromagnetic force characteristics of EMS maglev system,” In The 18th International conference on Magnetically Levitated System and Linear Drives,pp: 960-965, Oct. 2004.
C.Wang and Y. K. Tzeng, “A new electromagnetic levitation system for rapid transit and high speed transportation,” IEEE Trans. Magn., Vol. 30, No. 6, pp. 4734–4736, Nov. 1994.
Senba, et al, “Characteristics of an electromagnetic levitation system using a bulk superconductor,“ IEEE Trans. Magn., Vol.32, No. 5, pp. 5049-5051, Sept. 1996.
Onuki and Y. Toda, “Optimal design of hybrid magnet in maglev system with both permanent and electromagnets,” IEEE Trans. Magn., Vol. 29, No. 2, pp. 1783–1786, Mar. 1993.
K. Sinha, Electromagnetic Suspension Dynamics and control, Peter Peregrinus Ltd., London, United Kingdom, 1987.
T. Barwell, Advanced in transport without wheels, in transport without wheels, E. R. Lathwaite, Editor, Elek Books Ltd: London, 1977.
J. Kaye and E. Masada, “Comparison of linear Synchronous and induction motors”, Urban Maglev Technology Development program, Colorado Maglev Project, Rep. FTA-DC-26-7002, 2004.
Saijo, “Thrust and levitation force characteristics of linear synchronous motor,” International conference on maglev and Linear Drive, Vancover, Canada, pp: 157-164, May 1986.
آرش حسنپور اصفهانی پایان نامه کارشناسی ارشد.
J. Lever, “Technical Assessment of maglev system concept,” Final report By the Government Maglev System Assesment Team, CRREL-SR-98-12, 1998.
Bird, “An investigation into the use of electrodynamic wheels for high-speed ground transportation,” Ph.D. Thesis, University of Wisconsin, Madi-son, 2007.
F. Eastham, M. J. Balchin and D. Roger, “A comparison of some propulsion method for magneticalle-levitated vehicles,” International Conference on Maglev Transport: Now and for the Future, Solihull England, 1984.
Boldea and S. A. Nasar, Linear motion electrical machine, New York, Wiley, 1976.
J. Morris and K. R. Davey, “Propulsion system for a magnetically movable vehicle,” American Maglev Technology of Florida, Inc: USA, 1997.
Iwahana, “Study of superconducting magnetic suspension and guidance characteristics on loop tracks,” IEEE Trans. Magn., Vol. 11, No. 6, pp: 1704-1711, Nov. 1975.
R. Davey, “Designing with null flux coils,” IEEE Trans. Magn., Vol. 33, No. 5, pp: 4327-4334, Sep. 1997.
E. Burke and T. Akinbiyi, “The design of flat lader and coil guideway systems for high speed train,” IEEE Trans. Magn., Vol. 12, No. 6, pp: 882-884, Nov. 1976.
L. Ribani, “Study on figure-eight-shaped coil electrodynamic suspension magnetic levitation system without cross-connection,” IEEE Trans. Magn., Vol. 36, No. 1, pp. 358-365, Jan. 2000.
Fang, A. Radovinsky and D. B. “Montgomery, Dynamic modeling and control of the magplane vehicle,” In The 18th international conference on magnetically levitated system and linear drive, shanghai china, pp. 935-941, 2004.
Sawada, “Development of magnetically levitated high speed transport system in Japan,” IEEE Trans. Magn., Vol.32, No. 4, pp. 2230-2235, Jul.1996.
Online available: www.systech-gmbh.ch/hauptStirling.html
Online available: http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:Pantograaf
F. Hoburg, “Modeling maglev passenger compartment static magnetic fields from linear Halbach permanent-magnet arrays,” IEEE Trans. Magn., Vol. 40, No. 1, pp. 59–64, Jan. 2004.
Sakamoto, A.R. Eastham and G.E. Dawson, “Induced currents and forces for the split-guideway electrodynamic levitation system,” IEEE Trans. Magn., Vol. 27, No. 6, pp. 5004-5006, November 1991.
R. Davey, “Electrodynamic Maglevcoil design and analysis,” IEEE Trans. Magn., Vol. 33, No. 5, pp. 4227-4229, September 1997.
Fujii, M. Chida and K. Ogawa, “ Three dimensional force of magnet wheel with revolving permanent magnet,” IEEE Trans. Magn., Vol. 33, No. 5, pp. 4221-4223, September 1997.
T. Thompson, R. D. Thornton and A. Kondoleon, “ Flux-canceling electrodynamic Maglevsuspension: Part 1 test fixture design and modeling,” IEEE Trans. Magn., Vol. 35, No. 3, pp. 1956-1963, May 1999.
T. Thompson and R. D. Thornton, “ Flux-canceling electrodynamic Maglevsuspension: Part 2 test results and scaling laws,” IEEE Trans. Magn., Vol. 35, No. 3, pp. 1964-1975, May 1999.
Davey, “Analysis of an electrodynamic Maglevsystem,” IEEE Trans. Magn., Vol. 35, No. 5, pp. 4259-4267, September 1999.
J. Chen and J. Feng, “Optimization of guideway coil dimensions for a magnetic levitation system,” IEEE Trans. Magn., Vol. 33, No. 5, September 1997.
F. Post and D. Ryutov, “The Inductrack: A simpler approach to magnetic levitation,” IEEE Trans. Applied Supercond., Vol.10, No. 1, pp. 901-904, March 2000.
F. Post, “Inductrack Configuration,” Patent, No. US7096794B2, Aug. 29, 2006.
Gurol, R. Baldi, D. Bever and R. Post, "Status of the general atomics low speed urban Maglevtechnology development program," In Proc. 18th International conference on magnetically levitated systems and linear drives shanghai, China, June 17, 2004.
L. Trumper, M. E. Williams and T. H. Nguyen, “Magnetic arrays for synchronous machines,” IEEE industry application society annual meeting, p. 9, 1993.
S. Tung, R. F. Post and J. Martinez-Frias, “Final Progress Report for the NASA Inductrack Model Rocket Launcher at the Lawrence Livermore National Laboratory,” June 27, 2001.
T. Thompson, “Electrodynamic magnetic suspension-models, scaling laws, and experimental results,” IEEE Trans. Education, Vol. 43, No.3, pp. 336-342, August 2000.
D’Ovidio, F. Crisi, A. Navarra and G. Lanzara, “Electrodynamic interaction between HT superconducting plate short secondary and track with permanent magnet in halbach array: experimental and numerical analyses,” in Proc. The 4th international symposium on linear drive for industry application, pp. 145-148, 8-10 September 2003, UK.
F. Hoburg, “Modeling Maglev passenger compartment static magnetic field from linear halbach permanent-magnet array,” IEEE Trans. Magn., Vol. 40, No. 1, pp. 59-64, January 2004.
Wang, Y. Ye, Q. Wang, Y. Dai, Y. Yu and P. Weng, “Analysis for ring arranged axial field halbach permanent magnet,” IEEE Trans. Applied Supercond., Vol. 16 , No. 2, pp. 1562-1565, June 2006.
d. Boeij and M. Steinbuch, “Mathematical model of the 5-DOF sled dynamics of an electrodynamic Maglev system with a passive sled,” IEEE Trans. Magn., Vol. 41, No. 1, pp. 460-465, January 2005.
d. Boeij and M. Steinbuch, “Modeling the Electromechanical Interactions in a Null-Flux Electrodynamic Maglev System,” IEEE Trans. Magn., Vol. 41, No. 1, pp. 466-470, January 2005.
Kim, J. Lee, S. Hahn and G. Cha, “New levitation scheme with AC superconducting magnet for EDS Maglev system,” IEEE Trans. Magn., Vol. 32, No. 5, pp. 5151-5153, September 1996.
Cho, D. K. Bae and B. C. Shin, “HTSC Levitation experiment with AC current modeling after EDS Maglev,” IEEE Trans. Appl. Supercond., Vol. 17, No. 2, pp. 2095-2098, June 2007.
Bird and T. A. Lipo, “Characteristics of an electrodynamic wheel using a 2-D steady-state model,” IEEE Trans. Magn., Vol. 43, No. 8, pp. 3395-3405, August 2007.
Bird and T. A. Lipo, “Calculating the Forces created by an electrodynamic wheel using a 2-D steady-state finite-element method,” IEEE Trans. Magn., Vol. 44, No. 3, pp. 365-372, March 2008.
Bird and T. A. Lipo, “A 3-D magnetic charge finite-element model of an electrodynamic wheel,” IEEE Trans. Magn., Vol. 44, No. 2, pp. 253-264, February 2008.
Kraftmakher, “Maglev for student,” European Journal of Physics, Vol. 29, No.4, pp.663-669, 2008.
D. Jackson, Classical Electrodynamics, 2nd edition, New York: John Willy & Sons, 1975.
J. Griffiths, Introduction of electrodynamics, 3rd edition, 1999: Prentice Hall.
J. Hill: “Teaching electrodynamic levitation theory, “ IEEE Trans. Education., Vol. 33, No. 4, pp. 346–354, Nov. 1990.
H. Gholizad, M. Mirsalim and M. Mirzaei, “An improved Equivalent magnetic circuit network method for consideration of motional eddy current in a solid conductor,” Amirkabir Journal, Vol. 17, No. 65-A, pp. 63-68, Fall-Winter 2007