لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 54
2-1- انواع موتورنها
1-2-1- طبقه بندی براساس سوخت مصرفی
1- موتورهای بنزینی
این موتورها از بنزین بعنوان سوخت استفاده کرده و قادرند توان نسبتا بالایی را در *** بالا عرضه کنند. بدلیل چنین مزیتی از آنها بطور گسترده در ماشینهای سواری و برخی از کامیونهای کوچک استفاده میشود.
2- موتورهای دیزل
این موتورها از گازوئیل ارزان قیمت بعنوان سوخت استفاده کرده و قدرت خوبی را در *** پایین نشان میدهد قدرت ویژه کم، وزن زیاد، ارتعاش و سروصدای بالا از معایب آنها بشمار می روند. همچنین بدلیل هزینه اولیه بالا عموما این موتورها برای ماشینهای بزرگ و کامیونهای سنگین در مسیرهای طولانی مورد استفاده قرار می گیرند.
3- موتورهای گازی
سوختهای گازی مانند *** و گاز طبیعی، خواصی تقریبا مشابه با بنزین را دارا می باشند. به همین دلیل از آنها میتوان بعنوان جایگزین بنزین در موتورهای *** و *** استفاده نمود. فشار ذخیره سازی آنها بالا بوده و همچنین قدرت ارائه شده اندکی پائین تر از بنزین است. گذشته از این دو عدم مزیت، کارکرد اقتصادی سوختهای گازی آنها را برای استفاده در تاکسیهای داخل شهر مناسب نموده است.
4- موتورهای الکلی
از متانول *** و اتانول *** میتوان بعنوان سوخت جایگزین بنزین استفاده نمود. برای جبران ضعف قدرت موتور همچنین مشکلات استارت سرد، این سوختها با درصدی بنزین مخلوط میشوند. در حال حاضر سوختی مشتمل بر 85% متانول و 15% بنزین، بزرگترین سهم تحقیق و توسعه را در زمینه سوختهای جایگزین در ژاپن به خود اختصاص داده است.
2-2-1- طبقه بندی براساس تعداد سیکلها
1- موتورهای دو زمانه
در این نوع موتورها یک سیکل کامل (شامل مکش، تراکم، احتراق و خروج دود) در یک دور موتور کامل می گردد. این گونه موتورها فاقد سوپاپ و مکانیزم مربوط به آن هستند. عمل مکش و خروج دود همزمان انجام میگیرد و پاکسازی سیلندر از گازهای سوخته شده توسط عمل *** انجام میشود. این مسئله باعث میشود که بخشی از مخلوط هوا و سوخت مکیده شده به سیلندر بطور نسوخته از اگزوز خارج شوند و به همین دلیل مصرف سوخت و همچنین آلودگی *** این موتورها بالا می باشد، مزایای این گونه موتورها، سادگی ساختمان، وزن کم و قدرت ویژه بالا می باشند این موتورها اغلب در موتور سیکلت ها بکار برده میشوند.
2- موتورهای چهاز مانه
در این نوع موتورها یک سیکل کامل به چهار بخش مستقل تقسمی شده که اجبارا در دو دور موتور کامل میگردند. نتیجه این عمل تخلیه کامل گازهای سوخته و مکش مخلوط هوا و سوخت بدون اختلاط با گازهای سوخته و یا بعبارتی یا ا فزایش راندمان احتراق میباشد. پائین بودن آلودگی *** استفاده از این نوع موتورها را در اتومبیل بسیاررایج ساخته است.
طبقه بندی براساس نوع سیستم خنک سازی
1- خنک سازی هوائی
در این نوع موتورها، هوا توسط یک فن، بمنظور دفع حرارت های زائد موتور، دمیده میشود. اگر چه این روش کنترل خوبی را بر روی دما نشان میدهد اما دستیابی به یک خنک سازی یکنواخت بسیار مشکل است. بعلاوه این نوع موتورها سروصدای زیادی ایجاد کرده و ضمناً گرم نمودن کابین مسافر از راندمان چندان بالایی برخوردار نمیباشند.
2- خنک سازی آبی
در این نوع موتور، آب به کمک یک واتر پمپ به تمام مجاری موتور رفته و حرارت را از آنها می گیرد، این حرارت بعدا در رادیاتور هوا مبادله می گردد. بدلیل وجود ترموستات، وضعیت یکنواختی برای اجزاء مختلف موتور از لحاظ درجه حرارت بوجود میآید. این موتورها نسبتا بی سروصدا تر بوده و بطور موثری از گرمای موتور برای گرم نمودن کابین مسافر استفاده می کنند.